Asli Azad M, Faramarzi S, Arefi M, Farhadi T, Fakkar A. The Effectiveness of Meta-Cognitive Knowledge on Reduced Hyperactivity and Improved Attention in Children Afflicted With Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) in the Primary School. Advances in Cognitive Sciences 2014; 16 (1) :49-57
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-223-fa.html
اصلی آزاد مسلم، فرامرزی سالار، عارفی مژگان، فرهادی طاهره، فکار عاطفه. اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزونکنشی و افزایش توجه کودکان دبستانی مبتلا بهفزونکنشی و اختلال نارسایی توجه . تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (1) :49-57
URL: http://icssjournal.ir/article-1-223-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دکتری روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
5- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران.
چکیده: (3192 مشاهده)
هدف: به دلیل تأثیر نامطلوب اختلال نارسایی توجه و فزون کنشی (ADHD) بر رشد استعدادهای ذهنی و مهارت های اجتماعی- عاطفی کودکان، برای درمان این مشکل مداخلات روانشناختی مختلفی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون کنشی و افزایش توجه کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزونکنشی بود.
روش: جامعۀ آماری این پژوهش را دانشآموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و فزونکنشی شهر اصفهان که در سال تحصیلی92- 91 به تحصیل اشتغال داشتند تشکیل میدادند. برای اجرای این پژوهش، 30 کودک دارای نشانگان این اختلال به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیشآزمون- پس آزمون 15 نفرشان در گروه آزمایش و 15 کودک دیگر در گروه کنترل قرارداده شدند. برای گروه آزمایش، مداخلات مربوط به آموزش دانش فراشناختی اعمال شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ کانرز والدین(2007) و مصاحبۀ بالینی بود. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزونکنشی و افزایش توجه کودکان دارای نارسایی توجه و فزونکنشی در مراحل پسآزمون و پیگیری مؤثر است. (1،27) =F 85/65 و 0/0001>P ، 131/16 =(1،27)F و 0/0001>P
نتیجه گیری: با توجه به اینکه فرایند فراشناختی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون کنشی خودکار نیست، آموزش این دانش به این کودکان برای کاهش رفتار فزون کنشی و افزایش تمرکز و توجه طولانی تر آنها به یک تکلیف مشخص بسیار مهم است
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/5/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1393/1/25