Naghsh Z, Ghazi Tababaee M, Ali Tarkhan R. Structural Model of the Relationship Between Self-efficacy Perceived Instrumentality and Academic Achievement: Investigating the Mediating Role of Self-regulating Learning. Advances in Cognitive Sciences 2011; 12 (4) :36-44
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-178-fa.html
نقش زهرا، قاضی طباطبایی محمود، علی طرخان رضا. الگوی ساختاری رابطه خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطهای یادگیری خودنظمبخش. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (4) :36-44
URL: http://icssjournal.ir/article-1-178-fa.html
1- روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
چکیده: (3233 مشاهده)
هدف: بررسی تاثیر خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده بر پیشرفت تحصیلی، با واسطهگری یادگیری خودنظمبخش.
روش: ۴۰۰ دانشآموز پایه سوم ریاضی فیزیک (۲۰۰ دختر و ۲۰۰ پسر) دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامهای شامل سه خردهمقیاس پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج بهدست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برونزای خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده اثر مستقیم معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند، همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی از طریق یادگیری خودنظمبخش میانجیگری شد. در این الگو تمام وزنهای رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیشبینیکننده ۰/۵۴ از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند.
نتیجهگیری:در مجموع یافتهها نشان میدهد که خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده مستقیماً و با واسطه یادگیری خودنظمبخش بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/6/1 | پذیرش: 1389/8/1 | انتشار: 1389/10/1