دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 36-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghsh Z, Ghazi Tababaee M, Ali Tarkhan R. Structural Model of the Relationship Between Self-efficacy Perceived Instrumentality and Academic Achievement: Investigating the Mediating Role of Self-regulating Learning. Advances in Cognitive Science. 2011; 12 (4) :36-44
URL: http://icssjournal.ir/article-1-178-fa.html
نقش زهرا، قاضی طباطبایی محمود، علی طرخان رضا. الگوی ساختاری رابطه خودکارآمدی، سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه‌ای یادگیری خود‌نظم‌بخش. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (4) :36-44

URL: http://icssjournal.ir/article-1-178-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دکتر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی
چکیده:   (264 مشاهده)
هدف: بررسی تاثیر خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده بر پیشرفت تحصیلی، با واسطه‌گری یادگیری خودنظم‌بخش.
روش: ۴۰۰ دانش‌آموز پایه سوم ریاضی فیزیک (۲۰۰ دختر و ۲۰۰ پسر) دبیرستان‌های دولتی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای شامل سه خرده‌مقیاس پاسخ دادند.
یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برون‌زای خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده اثر مستقیم معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارند، همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خود کارآمدی و سودمندی ادراک شده با پیشرفت تحصیلی از طریق یادگیری خود‌نظم‌بخش میانجی‌گری شد. در این الگو تمام وزن‌های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش‌بینی‌کننده ۰/۵۴ از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند.
نتیجه‌گیری:در مجموع یافته‌ها نشان می‌دهد که خودکارآمدی و سودمندی ادراک شده مستقیماً و با واسطه یادگیری خود‌نظم‌بخش بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارند.

 
متن کامل [PDF 182 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb