Ziatabar Ahmadi Z, Arani Kashani Z, Mahmoodi Bakhtiari B, Keyhani M R. Study of the Ability of First Phoneme Identify of Words and Nonwords in Normal 5-6 Year-old Persian-speaking Children. Advances in Cognitive Sciences 2011; 12 (4) :25-35
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-174-fa.html
ضیاءتبار احمدی زهره، آرانی کاشانی زهره، محمودی بختیاری بهروز، کیهانی محمدرضا. بررسی توانایی شناسایی واج آغازین کلمهها و ناکلمهها در کودکان بهنجار پنج تا ششسالۀ فارسی زبان. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (4) :25-35
URL: http://icssjournal.ir/article-1-174-fa.html
1- گفتاردرمانی، بیمارستان بقیهالله، تهران، ایران.
2- دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (2981 مشاهده)
هدف: مقایسه توانایی شناسایی واج آغازین، به عنوان بخشی از مهارت آگاهی از واج در کلمهها و ناکلمهها (کلمههای بیمعنا) و اثر بعضی متغیرها (شیوۀ تولید و واکداری یا بیواکی واج هدف و موقعیت واج) بر این مهارت در کودکان پنج تا شش سالۀ فارسی زبان.
روش: در این مطالعه که از نوع توصیفی- تحلیلی بود، ۱۰۰ کودک طبیعی(۵۰ دختر و ۵۰ پسر) پنج تا شش سالۀ فارسی زبان مهدکودکهای شهر تهران مقایسه شدند. ابزار پژوهش ۲۴ کلمه و ۲۴ ناکلمه بود که تمامی آنها در موقعیت آغازین کلمه یا ناکلمه بودند. پایایی و روایی تکالیف با استفاده از روشهای شاخص روایی محتوایی، تکرارپذیری نسبی و خطای معیار اندازهگیری بررسی شد. برای مقایسۀ توانایی کودکان در شناسایی واج آغازین کلمهها و ناکلمهها و بررسی سایر متغیرها از روش آماری t گروههای وابسته استفاده شد و دخترها و پسرها با آزمون t در نمونههای مستقل مقایسه شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که تکالیف طراحی شده از پایایی و روایی خوبی برخوردار است. در هر دو گروه پسر و دختر توانایی شناسایی واج آغازین کلمه بیشتر از ناکلمه (۰/۰۵p<) و شناسایی واجهای سایشی، بیواک و آغازکنندۀ هجای اول آسانتر بود (۰/۰۵p<). دو گروه دختر و پسر در هیچ کدام از تکالیف تفاوت معناداری نشان ندادند (p=۰/۸۷).
نتیجهگیری: توانایی شناسایی واج در کودکان سنین پیش از دبستان متأثر از متغیرهای مختلفی است. شناسایی واج آغازین کلمههای معنادار راحتتر از ناکلمهها بود. امتیاز دختران در تکالیف طراحی شده کمی بیشتر از پسران بود، ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. تکالیف طراحی شده معیار مناسبی برای ارزیابی شناسایی واج آغازین در کودکان طبیعی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1389/6/1 | پذیرش: 1389/8/1 | انتشار: 1389/10/1