دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1389 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 25-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziatabar Ahmadi Z, Arani Kashani Z, Mahmoodi Bakhtiari B, Keyhani M R. Study of the Ability of First Phoneme Identify of Words and Nonwords in Normal 5-6 Year-old Persian-speaking Children. Advances in Cognitive Science. 2011; 12 (4) :25-35
URL: http://icssjournal.ir/article-1-174-fa.html
ضیاءتبار احمدی زهره، آرانی کاشانی زهره، محمودی بختیاری بهروز، کیهانی محمدرضا. بررسی توانایی شناسایی واج آغازین کلمه‌ها و ناکلمه‌ها در کودکان بهنجار پنج تا شش‌سالۀ فارسی زبان. تازه های علوم شناختی. 1389; 12 (4) :25-35

URL: http://icssjournal.ir/article-1-174-fa.html


1- گفتاردرمانی، بیمارستان بقیه‌الله، تهران، ایران.
2- دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (308 مشاهده)
هدف: مقایسه توانایی شناسایی واج آغازین، به عنوان بخشی از مهارت آگاهی از واج در کلمه‌ها و ناکلمه‌ها (کلمه‌های بی‌معنا) و اثر بعضی متغیرها (شیوۀ تولید و واک­داری یا بی‌واکی واج هدف و موقعیت واج) بر این مهارت در کودکان پنج تا شش سالۀ فارسی زبان.
روش: در این مطالعه که از نوع توصیفی- تحلیلی بود، ۱۰۰ کودک طبیعی(۵۰ دختر و ۵۰ پسر) پنج تا شش سالۀ فارسی زبان مهدکودک‌های شهر تهران مقایسه شدند. ابزار پ‍‍‍ژوهش ۲۴ کلمه و ۲۴ ناکلمه بود که تمامی آنها در موقعیت آغازین کلمه یا ناکلمه بودند. پایایی و روایی تکالیف با استفاده از روش­های شاخص روایی محتوایی، تکرارپذیری نسبی و خطای معیار اندازه‌گیری بررسی شد. برای مقایسۀ توانایی کودکان در شناسایی واج آغازین کلمه‌ها و ناکلمه‌ها و بررسی سایر متغیرها از روش آماری
t گروه‌های وابسته استفاده شد و دخترها و پسرها با آزمون t در نمونه‌های مستقل مقایسه شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تکالیف طراحی شده از پایایی و روایی خوبی برخوردار است. در هر دو گروه پسر و دختر توانایی شناسایی واج آغازین کلمه بیشتر از ناکلمه (۰/۰۵
p<) و شناسایی واج‌های سایشی، بی‌واک و آغازکنندۀ هجای اول آسان­تر بود
(۰/۰۵p<). دو گروه دختر و پسر در هیچ کدام از تکالیف تفاوت معناداری نشان ندادند (p=۰/۸۷).
نتیجه‌گیری: توانایی شناسایی واج در کودکان سنین پیش از دبستان متأثر از متغیرهای مختلفی است. شناسایی واج آغازین کلمه‌های معنادار راحت‌تر از ناکلمه‌ها بود. امتیاز دختران در تکالیف طراحی شده کمی بیشتر از پسران بود، ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. تکالیف طراحی شده معیار مناسبی برای ارزیابی شناسایی واج آغازین در کودکان طبیعی است. 
متن کامل [PDF 198 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۸۹/۸/۱ | انتشار: ۱۳۸۹/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb