Ethics code: ID IDIR.IAU.B.REC.1399.060
1- دانشکاه آزاد
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه ملایر
4- موسسه آموزش عالی علوم شناختی
چکیده: (15 مشاهده)
مقدمه: توانبخشی شناختی بهبود عملکردهای شناختی از طریق تمرین مکرر است که بر اصل انعطافپذیری مغز متمرکز است. ازاینرو مداخلات آموزش شناختی کنونی پتانسیل اصلاح برخی نقصهای شناختی را دارند و مصاحبه انگیزشی نیزیکی از مداخلات روانشناختی پذیرفته شده در اختلال مصرف کانابیس است که هدف آن افزایش انگیزه برای توقف یا کاهش مصرف است. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی مداخلات توانبخشی شناختی و مصاحبه انگیزشی بر کاهش ولع و بهبود عملکردهای شناختی مردان مصرفکننده کانابیس بود.
روش کار: مطالعه حاضرآزمایشی سه گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود که 45 مرد مصرفکننده کانابیس را با توجه به معیارهای ورود و خروج به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در3 گروه (مصاحبه انگیزشی، توانبخشی شناختی وکنترل) مورد بررسی قرار داده است. ابزارهای به کار رفته آزمون تصویری سنجش ولع مصرف (القایی)، آزمون برو/ نرو، تکلیف قمار آیوا و تکلیف n- back بودند.
یافتهها: یافتهها نشان داد سه گروه حداقل در یکی از متغیرهای ولع، حافظه کاری، بازداری پاسخ، تصمیمگیری مخاطرهآمیز و سرعت پردازش در سه دوره زمانی تفاوت معناداری داشتهاند (13/23 F= و 001/0P=.). همچنین دو گروه توانبخشی شناختی و مصاحبه انگیزشی هریک بهتنهایی با گروه کنترل از لحاظ متغیرهای مورد بررسی تفاوت معناداری داشتهاند (05/0≥P). درحالیکه دو گروه مداخله ای در هیچ یک از متغیرهای مورد بررسی با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتهاند (05/0≤P ).
نتایج: توانبخشی شناختی و مصاحبه انگیزشی نتایج امیدوارکنندهای باهدف پرداختن به چالش دوگانه کاهش ولع و افزایش عملکردهای شناختی داشتهاند، این مداخلات راه را برای درمانهای هدفمند و فردی مصرفکنندگان کانابیس هموار میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1403/9/15 | پذیرش: 1403/12/14