دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1384 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 42-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki B. The Effects of Teaching Cognitive and Metacognitive Strategies in Increasing the Learning and Retention of Different School Texts. Advances in Cognitive Science. 2005; 7 (3) :42-50
URL: http://icssjournal.ir/article-1-165-fa.html
ملکی بهرام. تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (3) :42-50

URL: http://icssjournal.ir/article-1-165-fa.html


مرکز تربیت معلم شهید مدرس، سنندج، ایران.
چکیده:   (262 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری سه نوع درس مطالعات اجتماعی، فیزیک و زبان انگلیسی سال اول متوسطه بود.
روش:از روش نیمه‌تجربی و طرح گسترش‌یافته گروه‌های کنترل نابرابر استفاده شد. ‌آزمودنی‌ها ۲۷۰ دانش‌آموز پسر سال اول دبیرستان بودند که به‌وسیله معلمانشان انتخاب و در قالب دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل در هر درس (در مجموع شش گروه آزمایشی و سه گروه کنترل) به صورت تصادفی نامگذاری شدند. طی ۱۰ جلسه به گروه‌ آزمایشی اول راهبردهای شناختی و به گروه آزمایشی دوم راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد. گروه کنترل در زمینه مشاهدات مربوط به اجرای پیش‌آزمون‌ها، پس‌آزمون‌ها و آزمون‌های نگهداری (پس از یک ماه) با دو گروه آزمایشی مقایسه گردید. اثرمندی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به‌طور جداگانه برای متون آسان و دشوار درس‌ها بنا به تشخیص معلمان بررسی شد.
یافته‌ها:آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی تقریباً در تمام موارد بر درس مطالعات اجتماعی مؤثر بود و موجب افزایش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان هم در افزایش یادگیری و هم در افزایش یادداری شد. آموزش راهبردهای شناختی در درس فیزیک از آموزش راهبردهای فراشناختی مؤثرتر بود. آموزش این راهبردها در درس زبان انگلیسی تأثیر قابل توجهی نداشت.
نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به یادگیرندگان در افزایش میزان یادگیری و یادداری درس‌ها تأثیر قابل توجهی دارد و لذا معلمان باید در آموزش این راهبردها به یادگیرندگان به ویژه افراد ضعیف، بکوشند.
متن کامل [PDF 234 kb]   (739 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۴/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۸۴/۵/۱ | انتشار: ۱۳۸۴/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb