XML English Abstract Print


1- دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (39 مشاهده)
احساسات و حالات عاطفی طیف وسیعی از حالات ذهنی را تشکیل می­دهند که به نظر می­رسد خصوصیت یا کیفیت خاصی دارند. فیلسوفان این جنبه کیفی حالات ذهنی را کوالیا می­نامند. این جنبه کیفی حالات ذهنی یعنی نحوه‌ای که این حالات، درک می‌شوند یا نحوه‌ای که اشیاء برای ما به نظر می‌رسند. بدین دلیل به این جنبه کیفی گاهی جنبه پدیداری یا آگاهی پدیداری نیز می­گویند یعنی نحوه­ای که حالات ذهنی برای ما آشکار می­شوند. این ویژگی سابجکتیو پدیداری را معمولا به صورت چیزی وجود دارد که کیفیتِ بودنِ آن حالت ذهنی در یک فرد است، تعریف می­کنند. برخی فیلسوفان وجود کوالیا را انکار کرده­اند. از جمله این فیلسوفان جورج ری است. ری استدلال می­کند ما می­توانیم ماشینی طراحی کنیم که در آن ماشین تمام فرایندها و ظرفیت­های ذهنی را برنامه­ریزی کنیم. او معتقد است چنین ماشینی با اینکه واجد تمام ظرفیت­ها و فرایندهای ذهنی است، ولی هنوز این شک وجود دارد که ماشین واجد کوالیا است یانه. اگر این شک درباره ماشین وجود دارد که واجد کوالیا است یا نه پس هیچ کدام از ظرفیت­ها و فرایندهای ذهنی نمی­توانند نامزد معقولی برای کوالیا باشند. سپس نتیجه می­گیرد در این حالت ما نیز معقول و موجه­ایم که شک داشته باشیم واجد کوالیا هستیم یا نه. در این مقاله ابتدا استدلال ری صورت­بندی و سپس نقد و بررسی می­شود و در نهایت نشان داده می­شود که این استدلال ناکارامد است.
 
واژه‌های کلیدی: آگاهی پدیداری، کوالیا، استدلال ری
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
دریافت: 1399/12/12 | پذیرش: 1399/12/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb