Research code: 8066
Ethics code: IR.IUMS.REC1399648

XML English Abstract Print


1- پژوهشکده علوم شناختی
2- Institute for Research in Fundamental Sciences, School of Cognitive Sciences
3- دانشکده روانشناسی، دانشگاه کالیفرنیا
4-
چکیده:   (202 مشاهده)
سابقه و هدف: هنگام تصمیم‌گیری در زندگی واقعی، در بسیاری از موارد، شواهد به‌مرور و در طول زمان در دسترس افراد قرار می‌گیرند. افراد قادر هستند بعد از دریافت دو پالس اطلاعاتی کوتاه، شواهد را به‌خوبی با هم ادغام کرده و به تصمیم برسند؛ اما مشخص نیست که قطعیت افراد در این‌گونه شرایط چگونه شکل می‌گیرد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی قطعیت افراد پس از دریافت پالس اطلاعاتی جدید بود.
 
روش کار: به‌منظور ایجاد موقعیت تصمیم‌گیری ادراکی، آزمایشی با محرک نقاط تصادفی طراحی شد. در هر یک از آزمایه‌های این آزمایش، یک و یا دو پالس اطلاعاتی به افراد نمایش داده می‌شد و شرکت‌کنندگان می‌بایست بر مبنای اطلاعات دریافتی، به‌طور همزمان، تصمیم و قطعیت تصمیم خود را اعلام می‌کردند. به‌منظور درک تاثیر فاصله زمانی بین پالس‌های اطلاعاتی، پالس دوم بلافاصله و یا حداکثر یک ثانیه بعد از اتمام پالس اول به افراد نمایش داده می‌شد. به‌منظور توضیح ادغام شواهد و شکل‌گیری قطعیت، علاوه بر تحلیل داده‌های رفتاری، مدل‌های محاسباتی نیز به‌کار گرفته شد.
 
یافتهها و نتیجه‌گیری: براساس داده‌های این پژوهش، با آنکه صحت شرکت‌کنندگان در آزمایه‌های حاوی دوپالس اطلاعات، بیش از آنچه انتظار می‌رفت، بهبود یافت اما قطعیت در این آزمایه‌ها، تفاوت چندانی با آزمایه‌های تک‌پالس نداشت و از پیش‌بینی مدل کمتر بود. همچنین، حساسیت فراشناخت افراد که نشان‌دهنده هماهنگی صحت و قطعیت است، در آزمایه‌های دوپالس، بیش از انتظار، بهبود یافت. این نتایج نشان داد که ارائه اطلاعات اندک اما به‌مرور، برای ترغیب افراد به انتخاب پایدارتر موثر است. این نتایج در بازاریابی و اقتصاد رفتاری کاربرد دارد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1399/9/13 | پذیرش: 1399/12/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb