Ethics code: IR.UI.REC.1399.063
1- دانشگاه اصفهان
چکیده: (22 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی و مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و کودکان عادی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج (1994) بود. این اختلال اخیراً در مبحث اختلالات خلقی در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی گنجانیده شده است و دارای دو نشانۀ اصلی خشم و تحریک پذیری میباشد.
روش کار: در این پژوهش علی- مقایسه ای، تعداد 57 کودک پسر دارای اختلال و 167 کودک پسر عادی 9 تا 12 سال به روش خوشهای تصادفی و با استفاده از پرسشنامه خشم و تحریک پذیری و مصاحبه بالینی انتخاب و سپس بهوسیله مقیاس ارزیابی کودکان از روابط اجتماعی روزمره مقایسه شدند.
یافته ها: تحلیل واریانس چند متغییری نشان داد که بین دو گروه کودکان در مراحل تفسیر و اسناددهی به نشانهها (5/5f= و001/.p=) تولید و روشنگری اهداف (65/6f= و001/.p=)، پردازش هیجانی (01/4f= و004/.p=) و تولید پاسخ (02/7f= و001/.p=) تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر در مقایسه با کودکان عادی در یک موقعیت اجتماعی مبهم هنگام پردازش اطلاعات بیشتر دچار سوگیری شده و عملکرد مناسبی ندارند در نتیجه بیشتر رفتارهای خصمانه از خود نشان میدهند. پیشنهاد میشود در پژوهشهای بعدی اثربخشی پروتکلهای مداخلهای بر اساس مدل داج جهت درمان و کاهش نشانههای اختلال بینظمی اخلالگر بررسی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/12/5