Ethics code: IR.UI.REC.1399.063

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (22 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی و مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر و کودکان عادی بر اساس مدل شناختی اجتماعی کریک و داج (1994) بود. این اختلال اخیراً در مبحث اختلالات خلقی در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی گنجانیده شده است و دارای دو نشانۀ اصلی خشم و تحریک پذیری می­باشد.
روش کار: در این پژوهش علی- مقایسه ای،  تعداد 57 کودک پسر دارای اختلال و 167 کودک پسر عادی 9 تا 12 سال  به روش خوشه­ای تصادفی و با استفاده از پرسش­نامه خشم و تحریک­ پذیری و مصاحبه بالینی انتخاب و سپس به­وسیله مقیاس ارزیابی کودکان از روابط اجتماعی روزمره  مقایسه شدند.  
یافته ها: تحلیل واریانس چند متغییری نشان داد که بین دو گروه کودکان در مراحل تفسیر و اسناددهی به نشانه­ها (5/5f= و001/.p=) تولید و روشنگری اهداف (65/6f= و001/.p=)، پردازش هیجانی (01/4f= و004/.p=) و تولید پاسخ (02/7f= و001/.p=) تفاوت معنی­داری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلالگر در مقایسه با کودکان عادی در یک موقعیت اجتماعی مبهم هنگام پردازش اطلاعات بیشتر دچار سوگیری شده و عملکرد مناسبی ندارند در نتیجه بیشتر رفتارهای خصمانه از خود نشان می­دهند. پیشنهاد می­شود در پژوهش­های بعدی اثربخشی پروتکل­های مداخله­ای بر اساس مدل داج جهت درمان و کاهش نشانه­های اختلال بی­نظمی اخلالگر بررسی شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb