دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 46-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UI.REC.1399.063


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourmaveddat K, Neshat Doost H T, Kajbaf M B, Talebi H. Comparison of social information processing based on Crick & Dodge's social cognitive model in children with and without disruptive mood dysregulation disorder. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (2) :33-46
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1201-fa.html
پورمودت خاتون، نشاط دوست حمیدطاهر، کجباف محمدباقر، طالبی هوشنگ. مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی بر اساس مدل شناختی اجتماعی C‏rick و Dodgeدر کودکان با و بدون اختلال بی‌نظمی خلق اخلال‌گر. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (2) :33-46

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1201-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد آمار، گروه آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3313 مشاهده)
مقدمه: اختلال بی­‌نظمی خلق اخلال­‌گر یکی از موضوعاتی است که اخیراً در مبحث اختلالات خلقی در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی گنجانیده شده است و دارای دو نشانه اصلی خشم و تحریک‌پذیری هست. هدف این پژوهش بررسی و مقایسه پردازش اطلاعات اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال بی‌نظمی خلق اخلال­گر و کودکان عادی بر اساس مدل شناختی اجتماعی Crick و Dodge's بود.
روش کار: در این پژوهش علی_مقایسه‌­ای، 58 کودک دارای اختلال بی‌نظمی خلق اخلال­‌گر و 167 کودک عادی از بین دانش­‌آموزان پسر 9 تا 12 سال مشغول به تحصیل در سال 98-97 مدارس ابتدایی شهر  بوشهر به روش خوشه‌­ای تصادفی انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه خشم و تحریک­‌پذیری و مصاحبه بالینی، کودکان دارای اختلال بی­‌نظمی خلق اخلال­‌گر شناسایی و به ­وسیله مقیاس ارزیابی کودکان از روابط اجتماعی روزمره مقایسه شدند. داده­‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS-19 مورد تجزیه ­و ­تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دو گروه کودکان در مراحل تفسیر و اسناددهی به نشانه‌­ها (5/5F= و 001/0P=) تولید و روشن­گری اهداف (65/6F= و 001/0P=)، پردازش هیجانی (01/4 F=و 004/0P=) و تولید پاسخ (02/7f= و 001/0p=) تفاوت معنا­داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال بی‌نظمی خلق اخلال­‌گر در مقایسه با کودکان عادی در یک موقعیت اجتماعی مبهم هنگام پردازش اطلاعات بیشتر دچار سوگیری شده و عملکرد مناسبی ندارند، در نتیجه بیشتر رفتارهای خصمانه از خود نشان می­‌دهند. بنابراین پیشنهاد می‌شود در پژوهش‌های بعدی اثربخشی پروتکل‌های مداخله‌­ای بر اساس مدل پردازش اطلاعات اجتماعی جهت درمان و کاهش نشانه­‌های اختلال بی­‌نظمی اخلال­‌گر بررسی شود.
متن کامل [PDF 884 kb]   (556 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1399/12/5 | انتشار: 1400/6/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb