دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 94-113 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mir Mohammad Sadeghi M, Fahimifar M J, Azad Manjir F. A systematic review of programs improving executive functions and social-emotional skills of preschoolers. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 22 (4) :94-113
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1126-fa.html
میرمحمد صادقی محسن، فهیمی فر محمد جواد، آزاد منجیر فاطمه. مرور نظام‌مند برنامه‌های موجود با هدف ارتقای سطح کارکرد‌های اجرایی و مهارت‌های هیجانی‌اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :94-113

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1126-fa.html


1- استادیار روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، گروه آموزشی ذهن، مغز، تربیت، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (528 مشاهده)
مقدمه: اهمیت بالای دوران پیشدبستان در فعال­سازی ظرفیتهای شناختی، کارکردهای اجرایی و مهارتهای هیجانی_اجتماعی کودکان، برای پژوهشگران این حوزه بسیار روشن است. با عنایت به این مهم، پژوهش حاضر برای به دست آوردن تصویری از مطالعات موجود در این حوزه، مروری نظام‌مند بر برنامه‌های مداخلاتی موجود با هدف ارتقای سطح کارکردهای اجرایی و مهارت‌های هیجانی_اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی صورت داده است.
روش کار: به همین منظور، در این مطالعه مروری نظام‌مند، از میان بیش از 200 مقاله نمایه شده در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر خارجی از جمله Google Scholar، Springer و ScienceDirect، و داخلی شامل مگیران (Magiran)، نورمگز (Noormags) و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ((SID)Scientific Information Database )، تعداد 66 مقاله فارسی و انگلیسی بر اساس معیارهای مشخص ‌شده از جمله نوع مداخله و گروه سنی مخاطب،  انتخاب و مورد بررسی کامل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که عمده مطالعات به انجام رسیده در زمینه بهبود کارکردهای اجرایی و مهارت‌های هیجانی_اجتماعی، بر روی دانش­آموزان دبستانی و بزرگ‌تر صورت گرفته است. همچنین، با وجود اثربخشی اجرای برنامه‌های آموزشی پراکنده بر بهبود مهارت‌های شناختی، هیجانی_اجتماعی و تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی، فقدان برنامه‌های آموزشی جامع که در برگیرنده آموزش کارکردهای اجرایی و نیز مهارت‌های هیجانی_اجتماعی به ‌صورت تلفیقی باشد، به چشم می‌خورد.
نتیجه‌گیری: از این ‌رو و با توجه به اهمیت ویژه دوره پیش از دبستان در رشد کارکردهای اجرایی، تدوین برنامه‌های آموزشی تلفیقی که در بردارنده ویژگی‌های لازم برای یک برنامه جامع باشند برای سنین پیش از دبستان ضروری تلقی می‌گردد.
متن کامل [PDF 1121 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/9/16 | انتشار: 1399/11/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb