دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 59-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizadeh S, Jahan A, Hashemi T, Nazari M A. The Relationship Between Brain Activity Pattern and Math Skill: An Event-related potential Based Study. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (3) :59-67
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1111-fa.html
تقی زاده شیوا، جهان علی، هاشمی تورج، نظری محمد علی. ارتباط بین الگوی امواج مغزی و مهارت ریاضی: مطالعه مبتنی بر پتانسیل وابسته به رویداد. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (3) :59-67

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1111-fa.html


1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (52 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تفاوت­ های فردی در مهارت­ های ریاضی در سطح سایکوفیزیک و پتانسیل­ های وابسته به رویداد است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، چهل و هفت شرکت کننده راست دست از دانشجویان رشته­ های مهندسی و غیر مهندسی  در دو گروه  با مهارت ریاضی بالا و پایین جایگزاری شدند. سپس، در معرض تکالیف رایانه­ ای محاسبات عددی  قرار گرفتند و همزمان  الکتروانسفالوگرام آنها ثبت شد. نمرات دقت و زمان واکنش و دامنه مولفه منفی در پنجره زمانی 400-200 میلی­ ثانیه مورد بررسی قرار گرفت. داده­ ها با روش تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند. یافته­ ها:   گروه مهارت پایین در دقت و زمان واکنش نسبت به گروه دیگر به­ طور معنادار عملکرد پایین­ تری نشان داد(001/0 p<). مولفه ERP مورد مطالعه در منطقه آهیانه ای به ­طور معناداری در گروه مهارت بالا،  دامنه بزرگتری داشت، در حالی که دامنه این مولفه در گروه مهارت پایین، بیشتر در منطقه پیشانی و پیش­ پیشانی مشاهده گردید. همچنین، بین دامنه نواحی قدامی و خلفی در گروه مهارت پایین، اختلاف معناداری وجود داشت در حالی که، چنین اختلافی در گروه مهارت بالا مشاهده نشد. نتیجه­ گیری: به طور کلی افراد با مهارت ریاضی متفاوت فعالیت مغز متفاوتی نشان دادند و مولفه منفی در پنجره زمانی 200-400 میلی ثانیه برای تغییرات فردی در عملکرد ریاضی متفاوت بود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1398/12/29 | پذیرش: 1399/6/11 | انتشار: 1399/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb