 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Davaee M,  Kashani Vahid L,  Ajorloo E. The effectiveness of creative problem-solving training program on emotional management and resilience in mothers of gifted high school students.  Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (1) :106-115
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-1104-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
 2- استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
 3- کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (5923 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: ﺗﻘﻮیﺖ ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﯿﻦﻓﺮدی در افراد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ آنها در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت ﺑﯿﻦﻓﺮدی یﺎری دﻫﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺮای مادران و ارتباط بین ویژگیها و مهارتهای مادر با آرامش و سلامت خانواده به ویژه کودکان، در این پژوهش ﺑﻪ بررسی اﺛﺮبخشی آموزش حل مسئله با رویکرد خلاقانه بر مدیریت هیجان و تابآوری در مادران دانشآموزان ﺳﺮآﻣﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ.  
روش کار: پژوهش حاضر شبهآزﻣﺎیﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن با ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل بود. 20 نفر از داﻧﺶآﻣﻮزان مقطع متوسطه یک دبیرستان پسرانه ﮐﻪ توسط معلمین خود به عنوان دانشآموز سرآمد شناسایی شده بودند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از  بررسیهای هوشی متعدد از سرآمد بودن آنان اطمینان حاصل شده بود، ﺑﻪ صورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و مادران آنها ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ و ﮔﻮاه ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ. ﺷﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮔﺮوه آزمایش در 10 جلسه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﺣﻞ مسئله خلاقانه، هر جلسه به مدت (90-70) دقیقه حل ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺧﻼق ﺑﯿﻦﻓﺮدی ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ و ﮔﺮوه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی Garnefski (2001) و پرسشنامه تابآوری Connor-Davidson (2003) جمعآوری شد. دادهﻫﺎ با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. 
یافتهها: یافتهها نشان داد که در مدیریت هیجان ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات گروه آزﻣﺎیﺶ و ﮔﻮاه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داشت. آموزش حل مسئله خلاقانه تاثیر مطلوبی بر مدیریت هیجان و تابآوری مادران دانشآموزان سرآمد داشت که این میزان برای مدیریت هیجان برابر با 483/0 و برای تابآوری برابر با 522/0 بود. 
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند که از آموزش مهارت حل مسئله بینفردی خلاقانه میتوان در ارتقای مدیریت هیجان و تابآوری مادران دانشآموزان سرآمد استفاده نمود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی  دریافت: 1398/12/11 | پذیرش: 1399/8/15 | انتشار: 1399/12/24