چکیده: (645 مشاهده)
مقدمه: ﺗﻘﻮیﺖ ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی در افراد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ آنﻫﺎ در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی یﺎری دﻫﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺮای مادران و ارتباط بین ویژگیها و مهارتهای مادر با آرامش و سلامت خانواده به ویژه کودکان، در این پژوهش ﺑﻪ بررسی اﺛﺮبخشی آموزش حل مسئله با رویکرد خلاقانه بر مدیریت هیجان و تابآوری در مادران دانشآموزان ﺳﺮآﻣﺪ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. روش: پژوهش حاضر ﺑﻪ ﺷﯿﻮه شبه آزﻣﺎیﺸﯽ و ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن- ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل اﺟﺮا ﺷﺪ.20 نفر از داﻧﺶآﻣﻮزان مقطع متوسطه یک دبیرستان پسرانه ﮐﻪ توسط معلمین خود به عنوان دانشآموز سرآمد شناسایی شده بودند و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮنهای هوشی متعدد از سرآمد بودن آنان اطمینان حاصل شده بود، ﺑﻪ صورت در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و مادران آنها ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ و ﮔﻮاه ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ. ﺷﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﮔﺮوه آزمایش در 10 جلسه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﺣﻞ مسئله خلاقانه، هر جلسه به مدت (90-70) دقیقه حل ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺧﻼق ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ و ﮔﺮوه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارزیﺎﺑﯽ مدیریت هیجان، پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی گارنفسکی (2001) و به منظور ارزیابی تابآوری، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (2003) ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. دادهﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که در مدیریت هیجان ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات گروه آزﻣﺎیﺶ و ﮔﻮاه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد داشت. آموزش حل مسئلهی خلاقانه تاثیر مطلوبی بر مدیریت هیجان و تابآوری مادران دانشآموزان سرآمد داشت که این میزان برای مدیریت هیجان برابر با 483/0 و برای تابآوری برابر با 522/0 بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند که از آموزش مهارت حل مسئله بین فردی خلاقانه میتوان در ارتقای مدیریت هیجان و تابآوری مادران دانشآموزان سرآمد استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1398/12/11 | پذیرش: 1399/8/15