دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Explaining the Components of Teacher education Based on Situated Cognition Theory. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (4)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1070-fa.html
قاسم‌پور خوشرودی عرفانه، تلخابی محمود، دهقانی مرضیه، صالحی کیوان. تبیین مولفه‌های برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1070-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران
2- استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی
3- استادیار، گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران
چکیده:   (644 مشاهده)
هدف: این مقاله به تبیین مولفههای برنامه درسی تربیت معلم بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی میپردازد. این نظریه با نگرش جدید به یادگیری و شناخت معتقد است که شناخت و یادگیری در موقعیتهای ویژه مورد کاربرد آن واقع شدهاند. بنابراین افراد برای کسب دانش معتبر باید در موقعیتهای واقعی مشارکت و تعامل داشته باشند. روش: براساس چشم انداز نظریه شناخت موقعیتی، با استفاده از روش پژوهش نظریهای، چهار مولفهی اصلی برنامه درسی تربیت معلم هدف، فرصتهای یاددهی-یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی تبیین شده است. یافتهها: در نهایت ارائه مدل تجویزی برنامه درسی تربیت معلم در قالب راهبرد‌های یاددهی و یادگیری ارائه شده است. این مدل تجویزی در برگیرنده دو مفهوم کارورزی شناختی و جوامع عمل، با به کارگیری فرصت‌های یادگیری در راستای تحقق اهداف برنامه درسی اقدام می‌نماید و مولفه ارزشیابی مستتر در مدل تجویزی برای ارزیابی فرآیند و برونداد نتایج صورت می‌گیرد. نتیجه: پژوهشگران معتقدند به کارگیری چارچوب برنامه درسی ارائه شده بر مبنای نظریه شناخت موقعیتی در تربیت معلم به کاهش فاصله دانش نظری و عملی و در نتیجه نظریه و عمل کمک خواهد کرد.    
 
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb