دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshipour A, Chalabianloo G R, Jahanbin F. Comparison of rapid response impulsivity and choice impulsivity between children with attention-deficit/hyperactivity disorder and normal children. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 21 (4) :1-11
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1063-fa.html
بخشی‌پور عباس، چلبیانلو غلامرضا، جهان‌بین فرناز. مقایسه تکانشگری سرعتِ پاسخ و تکانشگری انتخاب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی و کودکان عادی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :1-11

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1063-fa.html


1- استاد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشیار علوم اعصاب، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مراغه، ایران
3- کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1906 مشاهده)
مقدمه: تکانشگری یکی از مشخصه­‌های اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی است. تکانشگری سرعت پاسخ و تکانشگری انتخاب دو ساخت متفاوت تکانشگری هستند که به ترتیب در اثر نقص در بازداری پاسخ و بازداری اجرای فوری یک میل قوی رخ می­دهند. بررسی تفاوت­‌های موجود در این ساخت­‌ها بین افراد مبتلا به این اختلال و افراد فاقد این اختلال، از لحاظ بالینی حائز اهمیت است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه­ تکانشگری سرعت پاسخ و تکانشگری انتخاب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی و کودکان عادی بود.
روش کار: این پژوهش علی_مقایسه­ای بر روی 19 کودک مبتلا به اختلال نقص‌­توجه/‌‌بیش­‌فعالی و 19 کودک عادی (در سنین 8 تا 10 سال) که به روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام شد. شرکت­‌کنندگان با استفاده از  مصاحبه­ تشخیصی ساختاریافته، آزمون هوشی ریون و مقیاس­ه‌ای تجدید­نظر شده درجه­‌بندی والد و معلم­ Conners (فرم کوتاه) مورد سنجش قرار گرفته‌­اند و سپس گروه­‌بندی شدند. عملکرد گروه­‌ها با استفاده از نسخه­ دوم آزمون عملکرد پیوسته و آزمون کاهش ارزش تاخیری زمان ­واقعی ارزیابی شد. تحلیل داده­‌ها با استفاده از آزمون ­واریانس چند متغیری و با نرم­‌افزار SPSS-20 انجام شد.
یافته‌­ها: نتایج پژوهش حاضر، تفاوت معنا­داری بین گروه‌­ها در تکانشگری سرعت پاسخ نشان داد (017/0P<). در صورتی که در تکانشگری انتخاب تفاوت معنا­دار بین گروه­‌ها مشاهده نشد (017/0<P). بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در تکلیف تکانشگری سرعت پاسخ عملکرد ضعیف­‌تری داشتند.
نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش حاضر، تفاوت معنا­داری در تکانشگری سرعت پاسخ بین دو گروه، وجود داشت، ولی در تکانشگری انتخاب بین دو گروه، تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، شاید در اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی، تکانشگری سرعت پاسخ از اهمیت بیشتری نسبت به تکانشگری انتخاب برخوردار باشد.
 
متن کامل [PDF 1535 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1397/10/6 | پذیرش: 1398/1/19 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb