دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparison of rapid response impulsivity and choice impulsivity in children with attention deficit/ hyperactivity disorder and normal children. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (4)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1063-fa.html
جهان‌بین فرناز، بخشی‌پور عباس، چلبیانلو غلامرضا. مقایسه ی تکانشگری سریع پاسخ و تکانشگری انتخاب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و کودکان عادی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1063-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه تبریز
2- استاد روانشناسی بالینی ، دانشگاه تبریز
3- دانشیار نوروساینس، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (675 مشاهده)
مقدمه: تکانشگری یکی از مشخصه­‌های اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی است. تکانشگری سرعت پاسخ و تکانشگری انتخاب دو ساخت متفاوت تکانشگری هستند که به ترتیب در اثر نقص در بازداری پاسخ و بازداری اجرای فوری یک میل قوی رخ می­دهند. بررسی تفاوت­‌های موجود در این ساخت­‌ها بین دو گروه مبتلا به این اختلال و فاقد این اختلال، از لحاظ بالینی حائز اهمیت است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسه­‌ی تکانشگری سرعت پاسخ و تکانشگری انتخاب در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی و کودکان عادی است. روش: این پژوهش، با استفاده از روش علی-مقایسه­‌ای و بر روی 19 کودک مبتلا به اختلال نقص ­توجه/  بیش­فعالی و 19 کودک عادی (در سنین 8 تا 10 سال) انجام شده است. به علاوه، روش هدفمند در فرآیند نمونه­‌گیری مورد استفاده قرار گرفته شد. شرکت­‌کنندگان با استفاده از پرسشنامه­‌ی کانرز و مصاحبه­‌ی تشخیصی ساختاریافته و آزمون هوشی ریون مورد ارزیابی قرار گرفته­‌اند و سپس گروه­‌بندی شدند. عملکرد گروه­‌ها با استفاده از نسخه­‌ی دوم آزمون عملکرد پیوسته و آزمون کاهش ارزش تاخیری زمان­‌واقعی تعیین شده است. همچنین داده‌­ها با استفاده از روش تحلیل­ واریانس چند متغیری (MANOVA) و نسخه‌ی 20 نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته­‌اند. یافته­‌ها: نتایج پژوهش حاضر، تفاوت معنی­‌داری بین گروه‌­ها در تکانشگری سرعت پاسخ نشان داده است (017/0 >P). در صورتی که در تکانشگری انتخاب تفاوت معنی­‌دار بین گروه­‌ها مشاهده نشده است (017/0 <P). بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی در تکلیف تکانشگری سرعت پاسخ عملکرد ضعیف­‌تری داشتند. نتیجه­‌گیری: براساس یافته‌­های پژوهش حاضر، تفاوت معنی­‌داری در تکانشگری سرعت پاسخ بین دو گروه، وجود دارد ولی در تکانشگری انتخاب بین دو گروه، تفاوت معنی­‌داری وجود ندارد. بنابراین، شاید در اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی، تکانشگری سرعت پاسخ از اهمیت بیشتری نسبت به تکانشگری انتخاب برخوردار باشد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb