دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 74-83 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi M, Ghamarani A, Faramarzi S. Relationship between PASS cognitive processes and future thinking in children with autism spectrum disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 21 (4) :74-83
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1062-fa.html
صمدی مریم، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. رابطه بین فرآیندهای شناختی پاس و تفکر آینده‌نگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :74-83

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1062-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،ایران
2- استادیار، روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص ، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،ایران
3- دانشیار، روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان،ایران
چکیده:   (1879 مشاهده)
مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی پاس (PASS) ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می‌رسد هر نقصی در این توانایی ممکن است بر توانایی‌های دیگر از جمله تفکر آینده‌نگر در این گروه تأثیر بگذارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرآیندهای شناختی PASS و تفکر آینده‌نگر در کودکان با اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان انجام گرفت.
روش کار: طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 8-6 سال مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا در شهر اصفهان بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 15 دانش‌آموز مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا بودند که به ‌صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادها از سیستم ارزیابی شناختی-ویرایش دوم، پرسشنامه‌ سنجش دامنه‌ اوتیسم و تکلیف سفر استفاده گردید.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که ضرایب همبستگی محاسبه شده بین فرآیندهای شناختی PASS با تفکر آینده­‌نگر (برنامه‌ریزی، توجه و پردازش متوالی) همگی معنادار بودند (05/0P≤).
نتیجه­‌گیری: یافته‌های این پژوهش شواهدی را در مورد مکانیسم­‌های شناختی ارائه می­‌دهد که ممکن است با نقایص تفکر آینده‌­نگر در اختلال طیف اوتیسم رابطه داشته باشد. این نتایج می­تواند پیامدهای مهمی را در سطح نظری و بالینی ارائه دهد.
متن کامل [PDF 1402 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1397/1/16 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb