دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farsad N, Alamolhodaei H, Moghimi A, Moghimi S, Jabbari Nooghabi M. A Comparative Study of Cognitive Processes in Students with Deep versus Superficial Knowledge on Interpreting Graphs of Mathematical Functions based on Event Related Potential. Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (4)
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1061-fa.html
فرساد نجمه، علم الهدایی سید حسن، مقیمی علی، مقیمی سحر، جباری نوقابی مهدی. مقایسه پردازش شناختی دانشجویانِ با دانش عمیق و سطحی در حل مسائل تفسیر نمودار تابع ریاضی، یک مطالعه‌ ERP. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4)

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1061-fa.html


1- دانشجوی دکترای آموزش ریاضی، گروه ریاضی کاربردی، آموزش ریاضی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- استاد، گروه ریاضی کاریردی، آموزش ریاضی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
3- استاد، گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار،گروه برق، مهندسی پزشکی، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
5- ، استادیار،گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (680 مشاهده)
مقدمه: مطالعات رفتاری قبلی، فهم سطحی فراگیران از تابع و مباحث مرتبط با آن را عاملی موثر در مشکلات مربوط به حل مسائل تفسیر نمودار تابع می‌دانند. هدف این مطالعه بررسی این موضوع با استفاده از ابزار علوم اعصاب شناختی است. برای این منظور  پردازشهای شناختی دو گروه از دانشجویان با دانش  عمیق و سطحی از تابع، هنگام حل مسائل تفسیر نمودار تابع، با استفاده از  پتانسیل‌های وابسته به رویداد  (ERPs) مقایسه می‌شود. روش: این تحقیق کمی و به روش نیمه تجربی است. جامعه آماری 177  نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی دانشگاه فردوسی بودند. این افراد توسط یک آزمون ریاضی به دو گروه تقسیم شدند: افراد دارای دانش مفهومی و رویهای عمیق و سطحی (دانش عمیق و دانش سطحی). از هر گروه 14 نفر در آزمایش ERP شرکت کردند. یافته‌ها: داده های رفتاری دقت پاسخ  گروه دانش عمیق را به طور معناداری بالاتر از گروه دانش سطحی نشان داد. اما سرعت پاسخ دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. دادههای الکتروفیزیولوژی مشخص کرد که دامنه مؤلفه P300 گروه دانش سطحی، در الکترودهای نواحی مرکزی، مرکز- آهیانه‌ای و آهیانه‌ای، بیشتر از گروه دانش عمیق  است. نتیجه‌گیری: اگرچه داده‌های رفتاری سرعت پاسخ دو گروه را تقریبا یکسان نشان داد، اما دادههای الکتروفیزیولوژی مشخص کرد که انجام تکالیف تفسیر نمودار تابع، برای گروه دانش سطحی، خواستههای توجهی بالاتری داشته و منابع پردازشی بیشتری را فعال میکند. این نتایج، نقش مهم ابزارهای علوم اعصاب شناختی را در فراهم آوردن اطلاعات درمورد تفاوتهای عملکرد افراد مختلف نشان میدهد.
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb