دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 23-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sanambari F, Moradi A, Moghaddasin M, Mirabolfathi V S, Parouee M. The study of autobiographical memory and identity processing styles in Afghan immigrant adolescents suffering from post–traumatic stress disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 21 (4) :23-32
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1060-fa.html
صنمبری فاطمه، مرادی علیرضا، مقدسین مریم، میرابوالفتحی ویدا سادات، پارویی مهدی. بررسی حافظه‌ شرح حال و سبک‌های پردازش هویت در نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (4) :23-32

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1060-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
5- دانشجوی کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (1752 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی حافظه شرح حال و سبک‌ها­ی پردازش هویت در نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود.
روش کار: این پژوهش از نوع پس رویدادی (علی مقایسه‌ای) بود، که در آن آزمودنی‌ها که با روش نمونه­‌گیری در دسترس در 3 گروه مهاجر افغان (16 آزمودنی در گروه اختلال استرس پس از سانحه، 18 آزمودنی در گروه کنترل و 14 آزمودنی در گروه افراد مواجه شده با رویداد استرس­‌زا بدون نشانه­‌های اختلال استرس پس از سانحه) انتخاب شدند. آزمودنی‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای اختلال استرس پس از سانحه، مقیاس تجدید نظر شده تاثیر رویداد، مقیاس اضطراب Beck، مقیاس افسردگیCDS-A ، آزمون حافظه شرح حال و پرسشنامه هویت Berzonsky مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک طرفه و چند متغیره، تحلیل کوواریانس یک طرفه و ضریب همبستگی استفاده شد.
یافته‌ها: بین عملکرد بیش کلی­‌گرایی حافظه شرح حال نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه  و گروه مواجه شده با رویداد استرس­‌زا بدون نشانه‌­های اختلال استرس پس از سانحه و کنترل تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین گروه‌های مورد نظر در سطح اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت. اما میان حافظه شرح حال و هویت رابطه معناداری بدست نیامد.
نتیجه­‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد که عملکرد نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در بازیابی اختصاصی حافظه شرح حال ضعیف‌تر از نوجوانان دو گروه دیگر است. همچنین بین گروه­‌ها از نظر سبک هویت تفاوت معناداری نداشت، از طرفی میان آسیب بازیابی اطلاعات از حافظه شرح حال با سبک هویتی نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به PTSD ارتباطی وجود ندارد. بنابراین بر مبنای مطالعات و مشاهدات صورت گرفته در پژوهش به نظر  می­‌رسد که در این گروه از نوجوانان مهاجر افغان مبتلا به PTSD متغیر حافظه شرح حال نقش واسطه­‌ای در تبیین سبک­‌های هویتی ندارد.
متن کامل [PDF 1489 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb