دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 63-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Siahposht Khachaki A, Ghadirzadeh E, Firouzi H, Hosseinzadeh Dogolsar F, Heydari Gorgi A, Bararpoor M. Evaluation of the individual, environmental and educational cognitive impact factors on the quality of clinical medical education from the viewpoint of clinical professors and students in Ramsar - Mazandaran University Campus of Medical Sciences. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (2) :63-70
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1057-fa.html
سیاه پشت خاچکی علی، قدیرزاده عرفان، فیروزی حسین، حسین زاده دوگلسر فاطمه، حیدری گرجی علی مراد، برارپور مبین. بررسی میزان تاثیر عوامل شناختی فردی، محیطی و آموزشی بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان و اساتید بالینی پردیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران – رامسر. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (2) :63-70

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1057-fa.html


1- استادیار فیزیولوژی، مدیر دفتر توسعه آموزش پردیس رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
2- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- استادیار طب نوزادی و پیرامون تولد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
4- کارشناس دفتر توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
5- استادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
6- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران
چکیده:   (521 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی در شکلدهی مهارت­‌های اساسی و توانمندی­‌های حرفهای دانشجویان پزشکی نقش اساسی دارد. بنابراین شناخت وضعیت فعلی آن می­تواند بستری برای ارتقاء وضعیت عملکرد آنها در آینده فراهم سازد. با توجه به این امر، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل شناختی موثر بر کیفیت آموزش بالینی در پردیس رامسر انجام پذیرفت.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی_مقطعی بود. 181 نفر از دانشجویان و اساتید بالینی پردیس رامسر در سال 1397 به روش نمونه­گیری سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده­‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل دو قسمت اطلاعات جمعیت­‌شناختی، دیدگاه دانشجویان و اساتید بالینی درباره آموزش بالینی بود. داده­‌ها با استفاده از آزمون­ کای­دو و آزمون t مستقل به وسیله نرم‌­افزار SPSS-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­‌ها: در مطالعه حاضر 23/69 درصد از دانشجویان زن و 46 درصد مدرسان مرد بودند. 80 درصد از مدرسان و 64/50 درصد از دانشجویان متاهل بودند. نتایج نشان داد ارتباط معناداری میان حیطه­‌های آزمون که شامل خصوصیات فردی فراگیر، خصوصیات فردی مدرس، محیط بالینی، برنامه­‌ریزی آموزشی و متغیر ارزشیابی بالینی وجود داشت (05/0>P).
نتیجه­‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه چنین به نظر می­رسد که با تقویت و اجرای دقیق و منظم برنامه‌­های موجود، بهبود فضای آموزشی و آشنا نمودن مربیان با شرح وظایف خود در قبال دانشجویان می­توان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا داد.
 
متن کامل [PDF 798 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1399/2/24 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb