Mohammad M, souri R. Effectiveness of motor activity-based executive function training on working memory and sustained attention of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Sciences 2021; 22 (4) :84-93
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1055-fa.html
جلیلوند محمد، سوری رضوان. اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :84-93
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1055-fa.html
1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده: (2087 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/بیشفعالی یک اختلال عصبی رشدی است که با نشانههای کاهش توجه، افزایش تکانشگری و بیشفعالی همراه است. ورزش به عنوان یک درمان کمکی ایمن و کم هزینه برای کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار این کودکان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی شهر کرمانشاه تشکیل بود که از میان آنان 20 کودک به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 10 نفره کنترل و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش آزمون بهره هوشی وکسلر کودکان، پرسشنامهConners والدین، آزمون حافظه کاری و آزمون عملکرد پیوسته بود. برنامه آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی طی 12 هفته متوالی و دو بار در هفته به مدت 70 دقیقه در سالن ورزشی برای گروه آزمایش برگزار شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره در نرمافزار SPSS-23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاکی از پیشرفت معنادار در حافظه کاری و توجه پایدار کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی به دنبال 12 هفته تمرینات کارکردهای اجرایی بود (001/0P≤).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت از آنجا که آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی تاثیر مثبت و معناداری بر حافطه کاری و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی دارد، روش مداخلهای مناسبی جهت درمان این کودکان است.
واژههای کلیدی:
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1398/10/19 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1399/11/2