دوره 22، شماره 4 - ( مقالات پذیرفته شده 1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 87-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

JALILVAND M, souri R. The Effectiveness of Motor Activity-Based Executive Function Training on Working Memory and Sustained Attention of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2020; 22 (4) :87-98
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1055-fa.html
جلیلوند محمد، سوری رضوان. اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :87-98

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1055-fa.html


1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی
چکیده:   (530 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه بیش فعالی یک اختلال عصبی رشدی است که با نشانه های کاهش توجه، افزایش تکانشکری و بیش فعالی همراه است. ورزش به عنوان یک درمان کمکی ایمن و کم هزینه برای کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار این کودکان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی کودکان 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شهر کرمانشاه تشکیل داد. آزمودنی های این پژوهش 20 کودک بودند که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 10 نفره کنترل و تجربی گماشته شدند. ابزار پژوهش حاضر آزمون بهره هوشی وکسلر کودکان، پرسشنامه کانرز والدین، آزمون حافظه کاری و آزمون عملکرد پیوسته بود. برنامه آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی طی 12هفته متوالی و دو بار در هفته به مدت 70 دقیقه در سالن ورزشی برگزار شد. جهت آزمون فرضیه پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس در نرم افزار spss23 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از پیشرفت معنادار در حافظه کاری و توجه پایدار کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی به دنبال 12 هفته تمرینات کارکردهای اجرایی بود (001/0p≤  ). نتیجه گیری: آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تاثیر مثبتی دارد.
متن کامل [DOCX 64 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/10/19 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1399/11/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb