دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 84-93 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad M, souri R. Effectiveness of motor activity-based executive function training on working memory and sustained attention of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 22 (4) :84-93
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1055-fa.html
جلیلوند محمد، سوری رضوان. اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. تازه های علوم شناختی. 1399; 22 (4) :84-93

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1055-fa.html


1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (834 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه/بیش­فعالی یک اختلال عصبی رشدی است که با نشانه­های کاهش توجه، افزایش تکانش­گری و بیش­فعالی همراه است. ورزش به عنوان یک درمان کمکی ایمن و کم هزینه برای کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش­فعالی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی بر حافطه کاری و توجه پایدار این کودکان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی شهر کرمانشاه تشکیل بود که از میان آنان 20 کودک به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 10 نفره کنترل و آزمایش جایگزین شدند. ابزار پژوهش آزمون بهره هوشی وکسلر کودکان، پرسشنامهConners  والدین، آزمون حافظه کاری و آزمون عملکرد پیوسته بود. برنامه آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی طی 12 هفته متوالی و دو بار در هفته به مدت 70 دقیقه در سالن ورزشی برای گروه آزمایش برگزار شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره در نرم­افزار SPSS-23 استفاده شد.
یافته­ها: نتایج حاکی از پیشرفت معنادار در حافظه کاری و توجه پایدار کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش­فعالی به دنبال 12 هفته تمرینات کارکردهای اجرایی بود (001/0P≤).
نتیجه­گیری:  بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت از آنجا که آموزش کارکرد اجرایی مبتنی بر فعالیت حرکتی تاثیر مثبت و معناداری بر حافطه کاری و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش­فعالی دارد، روش مداخله­ای مناسبی جهت درمان این کودکان است.
واژه­های کلیدی:
متن کامل [PDF 833 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1398/10/19 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1399/11/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb