Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
22
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا
Effect of of memory-based cognitive training on the cognitive ability and communication skills of deaf students
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
پژوهشي اصیل
Research
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه توجه ویژهای به توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا دارد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش شناختی مبتنی بر حافظه بر توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بود. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پسآزمون و گروه کنترل بود. در پژوهش حاضر 26 دختر ناشنوا</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شرکت داشتند که به روش نمونهگیری در دسترس از دبیرستان ناشنوایان میر شهر اصفهان انتخاب شده بودند، آزمودنیها با گمارش تصادفی به دو گروه 13 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه را در 10 جلسه آموزش دریافت کردند ولی این برنامه آموزشی به گروه کنترل ارائه نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش مقیاس هوشی وکسلر کودکان (2003) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Burton</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(1990) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. </span></span><strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج بیان­گر آن بود که </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش شناختی مبتنی بر حافظه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی آزمودنیها تاثیر معناداری دارد (0001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">P<</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر اساس یافتهها، برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه سبب بهبود توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان ناشنوا</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شد. بنابراین، میتوان از این برنامه به منظور بهبود توانایی شناختی و مهارتهای ارتباطی چنین دانشآموزانی استفاده کرد و توجه به برنامه آموزش شناختی مبتنی بر حافظه موثر و مفید میباشد.</span></span>
<strong>Introduction:</strong> The memory-based cognitive training program has special attention to cognitive ability and communication skills in deaf students. The present study aimed to determine the effect of the memory-based cognitive training on the cognitive ability and communication skills of deaf students. <br>
<strong>Methods: </strong>This study was a semi-experimental kind with pre-test, post-test design, and control group. The participants included 26 female deaf students. Participants were selected by convenience sampling method from Mir deaf high school in Isfahan city. They were randomly divided into experimental and control groups, each group consisted of 13 students. The experimental group participated in a memory-based cognitive training program in ten sessions, but the control group did not participate in this program. The research instruments were the Wechsler intelligence scale for children (2003) and the Burton communication skills questionnaire (1990). Data were analyzed by MANCOVA.<br>
<strong>Results:</strong> The results indicated that memory-based cognitive training had a significant effect on the cognitive ability and communication skills of students (P<0.0001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings, a memory-based cognitive training program improved the cognitive ability and communication skills of deaf students. So, this program can be used to improve the cognitive ability and communication skills of these students and paying attention to the memory-based cognitive training program is effective and useful.
شناختی, مهارت, ارتباط, ناشنوا
Cognitive, Skills, Communication, Deaf
114
122
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-299-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Ashori
محمد
عاشوری
m.ashori@edu.ui.ac.ir
10031947532846009901
10031947532846009901
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
*, Seyyedeh Somayyeh
Jalil-Abkenar
سیده سمیه
جلیل آبکنار
10031947532846009902
10031947532846009902
No
PhD in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران