Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
22
1
online
1
fulltext
fa
مشخصات الکتروانسفالوگرافی زیرگروههای کودکان با نقص توجه/بیش فعالی
Electroencephalographic characteristics of attention-deficit/hyperactivity disorder subtypes
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
پژوهشي اصیل
Research
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه</span></span></strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> اختلال بیش فعالی/نقص توجه به عنوان یک اختلال عصب تحولی شامل سه زیر گروه نقص توجه، بیش فعالی/تکانشگری و ترکیبی است که با توجه به تفاوت در سبب</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شناسی و نشانه شناسی اختلال ناهمگنی را شکل می‏دهد. هدف این مطالعه بررسی مشخصات الکتروانسفالوگرافی در زیر گروه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های اختلال بیش فعالی/نقص توجه بود. </span></span><strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> آزمودنی­های این مطالعه را 61 پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه (زیر گروه نقص توجه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> 25 نفر؛ زیر گروه بیش فعالی/تکانشگری: 14 نفر؛ ترکیبی از دو زیر گروه: 22 نفر) و 43 کودک عادی که به لحاظ سن و هوش با یکدیگر همتا شده بودند، تشکلیل دادند. آزمودنی­ها به وسیله سیاهه رفتاری کودکان و الکتروانسفالوگرافی (دلتا: 1 تا 4 هرتز، تتا: 4 تا 8 هرتز، آلفا: 8 تا 12 هرتز، و بتا 12 تا 30 هرتز) در حالت چشم بسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏ها با استفاده از تحلیل عاملی دو راهه و به وسیله مدل افزایشی و با نرم­افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">SPSS</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تجزیه و تحلیل شدند. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نسبت تتا/بتا در همه زیر گروه­های اختلال بیش فعالی/نقص توجه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به ویژه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زیر گروه نقص توجه</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در مقایسه با کودکان عادی بالاتر بود. به علاوه در زیر گروه نقص توجه، فعالیت تتا بالاتر و فعالیت بتا پایین‏تر بود. هیچ تفاوت معناداری بین گروه‏ها در فعالیت دلتا و آلفا مشاهده نشد. </span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بر اساس نتایج این مطالعه، نشان­گرهای </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">الکتروانسفالوگرافی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زیر گروه </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نقص توجه را بهتر تشخیص می‏دهند که این می‏تواند در چارچوب مدل تاخیر بلوغ سیستم اعصاب مرکزی تبیین گردد. </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"></span></span><br>
<br>
<span dir="LTR"></span>
<strong>Introduction: </strong>Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD as a neurodevelopmental disorder includes three subtypes predominantly inattentive (ADHD-I), predominantly impulsive/hyperactive (ADHD-H), and predominantly combined (ADHD-C) that has formed a heterogeneity disorder due to differences in pathology and syndrome. This study aimed to evaluate the Electroencephalographic (EEG) characteristics of ADHD subtypes. <br>
<strong>Methods</strong>: Subjects included 61 boys (7-12 years old, normal intelligence) with ADHD (ADHD-I, N= 25; ADHD-H, N=14 and ADHD-C, N=22) and 43 typically developing children (TDC). The groups were matched for IQ- and age. Children were investigated regarding Child Behavior Checklist and brain electrical activity during eyes-closed resting state (i.e. EEG power in delta (1-4 Hz), Theta (4-8 Hz), Alpha (8-12 Hz) and Beta (12-30Hz) frequency bands. Statistical analysis included a 2x2 factorial design by the additive model. <br>
<strong>Results</strong>: Theta/Beta ratio was higher in all ADHD subtypes, especially the ADHD-I subtypes, compared to normal children. Besides, in the ADHD-I subtype, theta activity was higher and beta activity was lower than Theta. No significant difference found between the groups in delta and alpha activity.<br>
<strong>Conclusion</strong>: According to these results, EEG markers can better distinguish the ADHD-I subtype, which can be explained within the framework of the maturational lag model of the central nervous system.<br>
<span dir="RTL"></span>
الکتروانسفالوگرافی, اختلال بیش فعالی/نقص توجه, مدل افزایشی
Electroencephalography (EEG), Attention deficit disorder with hyperactivity subtypes, Additive Model
70
80
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-583-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Rostami
محمد
رستمی
10031947532846008907
10031947532846008907
No
. PhD Student of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Reza
Khosrowabadi
رضا
خسروآبادی
R_khosrowabadi@sbu.ac.ir
10031947532846008908
10031947532846008908
Yes
Assistant Professor of Cognitive Modeling, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استادیار گروه مدلسازی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Hamidreza
Pouretemad
حمیدرضا
پوراعتماد
10031947532846008909
10031947532846008909
No
Professor of Cognitive Psychology Department, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
استاد گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران