Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
22
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر روش تدریس گفتگویی در حلقههای کندوکاو فلسفی بر تفکر تاملی دانشآموزان ابتدایی
Effect of conversational teaching on philosophical rings on elementary students' reflective thinking
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
پژوهشي اصیل
Research
<br>
<span dir="LTR"></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه آموزش تفکر فلسفی به کودکان، برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Microsoft Uighur;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای در جهت بهبود تفکر کودکان است</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Microsoft Uighur;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در این روش یادگیرنده بدون کمک معلم، خود به کشف مفاهیم، اصول و قوانین می­پردازد و از این طریق به دانش­های لازم دست می­یابد. پژوهش حاضر با هدف</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بررسی تاثیر روش تدریس گفتگویی در حلقه­های کندوکاو فلسفی بر رشد تفکر تاملی دانش­آموزان پسر پایه ششم منطقه سنگر از توابع شهرستان رشت در ایران انجام شد. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش از نوع آزمایشی با </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">طرح</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> پیشآزمون</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پایه ششم شهر سنگر بود که از میان آنها</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">60 نفر</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به روش نمونه­گیری</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">خوشه­ای</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دو</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مرحله­ای انتخاب شدند و</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دو گروه</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">30 نفره</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آزمایش</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کنترل</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جایگزین شدند. جهت</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گردآوری</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داده­ها</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پرسشنامه تفکر تأملی </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">Kember</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(2000) استفاده</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شد. </span></span></span><a name="_Hlk24066532"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به منظور اجرای متغیر مستقل، هشت داستان از کتب کهن پارسی، مذهبی و متون بین­المللی برای گروه آزمایش انتخاب شد که در هشت جلسه و هر جلسه یک داستان </span></span></span></a><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مورد کندوکاو قرار گرفت</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">ANCOVA</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ها:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نشان</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داد</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">که</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزش فلسفه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Microsoft Uighur;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ورزی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(فبک) بر</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میزان</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر رشد تفکر تاملی دانش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Microsoft Uighur;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آموزان </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تاثیر</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مثبت و معناداری</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گذاشته است</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میزان اندازه اثر آموزش­ها در تفکر تاملی 37 درصد بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بنابراین می­توان نتیجه گرفت با استفاده از روش تدریس گفتگویی، کودکان به گونه­ای پرورش می­یابند که بتوانند مهارت تفکر و استدلال خود را در جریان گفتگو بالا ببرند و مهارت تفکر تحلیلی پیدا کنند.</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span>
<strong>Introduction: </strong>The program of teaching philosophical thinking to children is a program for improving children's thinking. In this way, the learner, will discover the concepts, principles, rules and thus acquire the necessary knowledge without the help of the teacher. The present study aimed to investigate the effect of the teaching method of dialogue in philosophical study circles on the growth of thinking in sixth-grade boys in the Sangar district of Rasht city in Iran.<br>
<strong>Methods:</strong> This experimental study was a pretest-posttest with control group. The statistical population consisted of all sixth-grade students in Sangar city. Sixty of them were selected by two-stage cluster sampling and replaced by two groups of 30 experimental and control groups. For collecting data, the Questionnaire for Reflective Thinking (Kember, 2000) was used. Eight stories from Persian, religious, and international texts were selected for the experimental group to run an independent variable, which had a storyline in eight sessions and each session. Data were analyzed using descriptive statistics and ANCOVA covariance analysis.<br>
<strong>Results</strong>: The results showed that teaching philosophical thinking positively and significantly affects children’s reflective thinking. The impact effect of training was 37 percent.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Therefore, using the philosophy of teaching method, children are trained to develop their thinking and reasoning skills in dialogue and to develop analytical thinking skills.
تفکر تأملی, حلقههای کندوکاو, فلسفه برای کودکان
Reflective thinking, Philosophical conduct, Philosophy for children
120
131
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-554-1&slc_lang=fa&sid=1
Farideh
Hamidi
فریده
حمیدی
Fhamidi@sru.ac.ir
10031947532846009334
10031947532846009334
Yes
Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
Mohammad Reza
Imam Jomeh
محمدرضا
امام جمعه
10031947532846009335
10031947532846009335
No
Associate Professor of Psychology, Educational Sciences Department, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
Amir
Nami
امیر
نامی
10031947532846009336
10031947532846009336
No
MA Student of Educational Psychology, Educational Sciences Department, Humanistic Faculty, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران