Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1381
7
1
gregorian
2002
10
1
4
3
online
1
fulltext
other
زبانشناسی شناختی و استعاره
Cognitive Linguistics and Metaphors
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">زبانشناسی شناختی، رویکردی است که به زبان به عنوان وسیلهای برای کشف ساختار نظامشناختی انسان مینگرد. این رویکرد که در سه دهه اخیر در زبانشناسی مورد توجه روز افزون قرار گرفته است، زبان را نمودی از نظام تصوری ذهن میداند. زبانشناسان شناختی معتقدند استعاره پدیدهای شناختی است و آنچه در زبان ظاهر میشود تنها نمود این پدیده شناختی است. از نظر زبانشناسانِ شناختی، استعاره به هرگونه فهم و بیان تصورات انتزاعی در قالب تصورات ملموستر اطلاق میشود. در این مقاله سعی شده است تا شناخت مختصری از زبانشناسی شناختی و نقش مهم استعاره در این رویکرد به دست آید.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;">Cognitive linguistics is an approach which regards language as a means to discover the cognitive structure of </span><span id="ContentPlaceHolder1_lblAbstract"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-size:12px;">human mind</span><span style="font-size:12px;">. This approach which has been increasingly established in linguistic departments in the last two decades considers language as a manifestation of the conceptual structure of </span><span style="font-size:12px;">mind</span><span style="font-size:12px;">. Cognitive linguists believe that metaphor is a cognitive phenomenon and what surfaces in language is just the manifestation of this cognitive processing. From this perspective, metaphor gains a new definition in terms of which any understanding and speaking about abstract concepts </span><span style="font-size:12px;">is</span><span style="font-size:12px;"> mediated through concrete ones. In this article, the writers are to introduce the </span><span style="font-size:12px;">above mentioned</span></span></span><span style="font-size:12px;"> approach and the way metaphor is accounted for within this framework.</span></div>
59
64
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-555&slc_lang=other&sid=1
Arsalan
Golfam
ارسلان
گلفام
10031947532846004515
10031947532846004515
Yes
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
Fatemeh
Yousefi rad
فاطمه
یوسفی راد
10031947532846004516
10031947532846004516
No
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.