Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
14
4
online
1
fulltext
fa
همبسته های شناختی امید: شواهدی از آزمون های عصب روان شناختی
Cognitive Correlates of Hope; Evidence from Neuropsychological Tests
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>هدف</strong>: امید به عنوان یک سازۀ شناختی- انگیزشی، برای رسیدن به هدف، بر پایه یک حس اشتقاقی- دوگانه از عوامل و راه های موفقیت آمیز بنا شده است. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی همبسته های شناختی امید از جمله عملکرد حل مسئله، تصمیم گیری و توجه است.<br>
<strong>روش</strong>: در این مطالعۀ مقطعی ۹۱ دانشجو(۴۵ پسر و ۴۶ دختر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت انفرادی آزمون های گرگ و میش (حل مسئله)، ویسکانسین (تصمیم گیری)، برج لندن(برنامه ریزی)، توجه پایدار و مقیاس امید را انجام دادند.<br>
<strong>یافته ها</strong>: یافته ها نشان دهندۀ رابطۀ مثبت معنادار امید با سه بعد حل مسئله بود (P<۰/۰۱). همچنین یافته ها نشان دادند که رابطۀ امید با درجاماندگی در آزمون ویسکانسین، میانگین زمان واکنش و خطای حذف در آزمون توجه پایدار و زمان برنامه ریزی در آزمون برج لندن معنادار است (P<۰/۰۱).<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: به طور کلی امید را می توان یک سازۀ شناختی پیچیده دانست که برای رسیدن به هدف، به پردازش شهودی اطلاعات، تخصیص منابع توجهی به اهداف و روش های دستیابی به هدف و توانایی انتقال توجه از موارد و موقعیت های نامناسب نیاز دارد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong>: Hope as a cognitive-motivational construct is based on a reciprocallyderived sense of success and the pathways toward ones important goals. This study examined the cognitive correlates of hope that includes problem-solving performance, decision making and attention.<br>
<strong>Method</strong>: This cross-sectional study recruited a convenience sample of 92 students fromTehran University (46 female and 45 male) whom were asked to independently complete the Missionaries and Cannibals (problem solving), Wisconsin (decision making), Tower of London (planning), sustained attention tests and the Hope Scale.<br>
<strong>Results</strong>: Finding indicated a significant positive relationship between hope and the three dimensions of problem solving. Additionally,result revealeda relation between hope and preservation in Wisconsin test and the mean reaction time in sustained attention test and the time of planning during thetower of London task.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Hopecan beconsidered as acomplexcognitiveconstructwhichrequ ires intuitiveinformationprocessing, the allocation ofattentionresourcestogoals, methodsfor achievingthe targets, and the ability forshifting attention from unsuitable situationstothe goal-directed ones.</span></div>
امید, برنامه ریزی, تصمیم گیری, توجه, حل مسئله
Hope, Planning, Decision making, Attention, Problem Solving
29
38
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-490&slc_lang=fa&sid=1
Vahid
Nejati
وحید
نجاتی
nejati@sbu.ac.ir
10031947532846003037
10031947532846003037
Yes
Assistant Professor of Cognitive Neuroscience, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Shahriar
Shahidi
شهریار
شهیدی
10031947532846003038
10031947532846003038
No
Associated Professor of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Gheysar
Maleki
قیصر
ملکی
10031947532846003039
10031947532846003039
No
MSc of Clinical Psychology of Child and Adolecence, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Masumeh
Darvishi Lord
معصومه
درویشی لرد
10031947532846003040
10031947532846003040
No
MSc of Clinical Psychology, Tehran University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.