Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1391
1
1
gregorian
2012
4
1
14
1
online
1
fulltext
fa
مدل یابی روابط بین باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظمدهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستان
Modeling of Relationships between Epistemological Beliefs, Academic Self-Efficacy, Metacognitive Self- Regulation, and Deep-Processing Strategy with High School Students’ Academic Performance
تخصصي
Special
مروری
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span lang="FA" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); font-style: normal; text-align: right;"><strong>هدف</strong>: هدف اصلی این پژوهش، طراحی و برازش مدلی ساختاری از روابط بین متغیرهای باورهای معرفت شناختی، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی و پردازش عمیق با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بود.<br>
<strong>روش</strong>: بدین منظور، در مرحله مقدماتی به منظور تعیین روایی و پایایی ابزارها نمونه ای متشکل از 400 نفر، و در مرحله اصلی به منظور آزمون فرضیه ها نمونه ای شامل 700 نفر دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری چندمرحله ای، به طور تصادفی، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بایلس، خرده مقیاس های خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم دهی فراشناختی (اقتباس شده از</span><span dir="ltr" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); text-align: right;">MSLQ </span><span lang="FA" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); font-style: normal; text-align: right;">) و راهبرد پردازش عمیق (اقتباس شده از </span><span dir="ltr" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); text-align: right;">SPQ</span><span lang="FA" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); font-style: normal; text-align: right;">)</span><span dir="ltr" lang="FA" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); font-style: normal; text-align: right;"> </span><span lang="FA" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); font-style: normal; text-align: right;">استفاده شد. داده ها با روش «تحلیل معادله های ساختاری» تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها</strong>: نتایج پژوهش حمایت خوبی برای روابط ساختاری مفروض فراهم کردند. در کل، نتایج نشان دادند که باورهای معرفت شناختی علاوه بر تاثیر مستقیم، می توانند به واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد خودنظم دهی فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر غیرمستقیم داشته باشند.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: این یافته ها نشان می دهد که ارتقاء باورهای معرفت شناختی دانش آموزان می تواند خودکارآمدی، راهبرد خودنظم دهی و متعاقبا عملکرد تحصیلی آنان را بهبود دهد</span><span dir="ltr" style="margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; outline: 0px; vertical-align: baseline; background-image: initial; background-position: initial; background-size: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; background-origin: initial; background-clip: initial; color: rgb(0, 0, 0); text-align: right;">.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong>: : The main purpose of this research was planning and fitting the structural model of the relationships between epistemological beliefs, academic self-efficacy, metacognitive self-regulation and deep-processing variables with high school students’ academic performance.<br>
<strong>Method</strong>: : For this purpose, a sample of 400 students was used to determine the validity and reliability of the instruments in the primary stage. To test the hypothesis in the main stage of the research, the sample included 700 high school students, who were randomly selected using multiple-stage sampling. For assessing research variables, scales, and questionnaires, such as Bayless’s Epistemological Beliefs Questionnaire (EBQ), academic self- efficacy and self regulation subscales (derived from MSLQ) and deep-processing strategy subscale (derived from SPQ) were used. Data were analyzed using Structural Equations Analysis.<br>
<strong>Results</strong>: The findings provided a robust support for the hypothesized structural relationships. In general, the results indicated that epistemological beliefs could directly and indirectly affect students’ academic performance with the mediating effects of academic self-efficacy and metacognitive selfregulation strategy.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy, self-regulation strategy and, subsequently, academic performance.</span></div>
باورهای معرفت شناختی, خودکارآمدی تحصیلی, خودنظم دهی, پردازش عمیق, عملکرد تحصیلی
Epistemological Beliefs, Self Efficacy, Self-Regulation, Deep Processing, Academic Performance
53
66
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-439&slc_lang=fa&sid=1
Kazem
Barzegar Bafrooee
کاظم
برزگر بفرویی
barzegar6003@yahoo.com
10031947532846002069
10031947532846002069
Yes
Educational Psychology, Yazd University, Yazd, Iran.
روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
Esmail
Sahdipoor
اسماعیل
سعدی پور
10031947532846002070
10031947532846002070
No
Assistant Professor, Allame Tabatabaee University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.