Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1381
1
1
gregorian
2002
4
1
4
1
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و مؤلفههای آن در دانشجویان دانشگاه شیراز
The Relationship Between Self Concept, and General Health in University Students
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;">این پژوهش به بررسی رابطه خودپندارههای علمی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی با سلامت عمومی و مؤلفههای آن (شامل سلامت جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) در دانشجویان دانشگاه شیراز پرداخته و تفاوتهای جنسی در سلامت عمومی و مؤلفههای آن را مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل ۱۸۲ دانشجو بود که به طور تصادفی از سه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روانشناسی و مهندسی انتخاب شدند. ابعاد خودپنداره به وسیله پرسشنامه <span dir="LTR">P.M.S.P.S.</span> و سلامت عمومی و مؤلفههای آن به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی (<span dir="LTR">GHQ</span>) اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که از خودپندارههای مختلف فقط خودپنداره ارزشی دارای رابطه منفی و معناداری با افسردگی است. همچنین دانشجویانی که خودپنداره ارزشی بالاتری داشتند، از سلامت عمومی بیشتری نیز برخوردار بودند. عامل جنس با سلامت عمومی و مؤلفههای آن رابطه معناداری نشان نداد. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن بود که دانشجویان دانشکده مهندسی به لحاظ سلامت عمومی و ابعاد آن (به استثنای کارکرد اجتماعی)، بهترین وضعیت و دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بیشترین مشکلات را دارند.<br>
</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;">This paper has studied the relationship between dimensions of self concept (i.e. academic social, physical, and evaluative) and general health as well as its components (including physical health, anxiety, social functioning, and depression). Subjects were 182 </span></span><span style="font-size: 10pt;"><st1:place w:st="on"><st1:placename w:st="on"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;">Shiraz</span></span></st1:placename><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"> </span></span><st1:placetype w:st="on"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;">University</span></span></st1:placetype></st1:place><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"> students that were assessed using the following instruments: Pyryt Mendaglio self-perception Survey (PMSPPS) to evaluate the dimensions of self-concept, and the 28 item version of General Health Questionnaire (GHQ-28) to assess the levels of general health and its components. The results showed that only evaluative self-concept was correlated (negatively) with depression. Students with higher evaluative self-concept had scored better in general health. There was no effect of sex on the findings.</span></span></span></div>
خودپنداره دانشجویان, ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی, افسردگی, سلامت عمومی, اجتماعی, اضطراب, دانشجویان دانشگاه شیراز, پرسشنامه
6
16
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-415&slc_lang=fa&sid=1
Razieh
Sheykh Aleslam
راضیه
شیخالاسلامی
10031947532846002157
10031947532846002157
Yes
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
Morteza
Latifian
مرتضی
لطیفیان
10031947532846002158
10031947532846002158
No
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.