Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
18
1
online
1
fulltext
other
اثر آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی
Effectiveness of Executive Functions Training Based on Daily Life on Executive Functioning in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span dir="RTL"><strong>هدف:</strong> اختلال نارسایی توجه-بیش ­فعالی یکی از اختلالات عصب-</span><span dir="RTL"> تحولی شایع دوران کودکی است که با سه مشخصه ­ی نارسایی توجه، فزون­کنشی و تکانش­گری شناخته می شود. بررسی اثر آموزش کنش­ های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، بر بهبود کنش­وری اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی است.<br>
<strong>روش</strong>:از بین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش­ فعالی مراجعه­ کننده به بخش روان­پزشکی کودک و نوجوان بیمارستان شهید یحیی­ نژاد بابل، ۱۶ کودک هفت تا ۱۰ ساله­ ی مبتلا به این اختلال، با روش نمونه ­گیری هدف­مند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه هشت نفره (مداخله و کنترل) جای داده شدند. آزمودنی ­ها در دو مرحل ه­ی پیش ­آزمون و پس آزمون با مقیاس نارساکنش­وری اجرایی بارکلی</span><span dir="RTL"> (BDEFS) سنجیده شدند. </span><br>
<span dir="RTL">گروه مداخله به همراه مادرانشان ۱۱ جلسه ­ی یک ساعته آموزش کنش­های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره دریافت کرد. داده­ ها با استفاده از نسخه­ ی ۱۹ نرم ­افزار</span>SPSS </span></span>و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) و و تحلیل کوواریانس چندمتغیری (ANCOVA) بررسی شد.<br>
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span dir="RTL"><strong>یافته ­ها</strong> نشان دادند که گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مرحله ­ی پس­آزمون در خلاصه کنش­های اجرایی به طور معناداری (۰/۰۰۱></span>p<span dir="RTL">) بهبود یافته است. این بهبود در هر پنج خرده ­آزمون مقیاس نارساکنش­وری اجرایی بارکلی شامل مهار خود، خودانگیزشی، خود­نظم ­جویی هیجانی، خودسازمان­دهی و مدیریت زمان مشاهده شد.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong>آموزش کنش­ های اجرایی مبتنی بر زندگی روزمره، سبب بهبود کنش­وری اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیش­ فعالی می­شود.</span></span></span>
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Objective</strong>: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is a common childhood neuro-developmental disorder characterized by attention deficit, hyperactivity and impulsivity. The purpose of this study was to assess the effectiveness of executive function training based on daily-life on improved executive functioning in children with ADHD.<br>
<strong>Method</strong>: 16 children aged 7-10 years with ADHD who were selected among those referred to department of psychiatry in Babol Shahid Yahyanejad hospital, were divided into intervention and control groups through random selection. Subjects were assessed by Barkley Deficits in Functioning Scale Children and Adolescents (BDEFS-CA). The intervention group received 11 training sessions (1 hour each session) when subjects were accompanied by their mothers. Data were analyzed using ANCOVA and MANCOVA by SPSS 19.<br>
<strong>Results</strong>: Findings indicated that the intervention group had a significant different as compared to controls in terms of improved executive functions (p<0.001). Such a significance was observed acrossthe subscales of BDEFD including self-restraint, self-motivation, self-regulation of affect, self-organization and self-management to time.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Executive function training based on daily-life leads to improved executive functions in children with ADHD.</span></span>
اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی, کنش وری اجرایی, آموزش کنش های اجرایی
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), Executive Functions, Cognitive Training
68
78
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-412&slc_lang=other&sid=1
Seyedeh Roghayeh
Noorani Jurjadeh
سیده رقیه
نورانی جورجاده
10031947532846004374
10031947532846004374
No
Clinical Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
Ali
Mashhadi
علی
مشهدی
mashhadi@um.ac.ir
10031947532846004375
10031947532846004375
Yes
Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
Zahra
Tabibi
زهرا
طبیبی
10031947532846004376
10031947532846004376
No
Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
گروه روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
Farzan
Kheirkhah
فرزان
خیرخواه
10031947532846004377
10031947532846004377
No
Department of Psychiatryand Neurology,Babol University of Medical Sciences, Mazandaran, Iran.
گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، مازندران، ایران.