Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1383
1
1
gregorian
2004
4
1
6
1
online
1
fulltext
other
شیوع اختلال بیشفعالی – کمتوجهی در گروهی از دانشجویان
Prevalence of Attention - Deficit/Hyperactivity Disorder in a Group of University Students
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><strong>هدف:</strong> اختلال بیشفعالی- کمتوجهی <span dir="LTR">(ADHD)</span> در بزرگسالان به عنوان یک بیماری مهم، روز به روز بیشتر شناخته میشود، با این حال شیوع و عوارض آن در دانشجویان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه توصیفی، تخمین شیوع آن در گروهی از دانشجویان ایرانی میباشد.<br>
<strong>روش:</strong> این مطالعه از نوع مقطعی است و در آن ۴۰۹ نفر از دانشجویان خوابگاه فاطمه الزهرا (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کنار گذاشتن ۱۶۵ نفر (بر اساس معیارهای خروج از مطالعه)، بقیه بر طبق پرسشنامه اختلال بیشفعالی- کمتوجهی کانرز که از نوع خود گزارشگری است بررسی شدند. دادهها با آزمونهای کای دو و فیشر بررسی شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> شیوع <span dir="LTR">(ADHD)</span> در جمعیت مورد مطالعه ۳/۷% به دست آمد (بر اساس شاخص بیشفعالی <span dir="LTR">–</span> کمتوجهی) که بیشترین فراوانی (%۷/۸) به زیر مقیاس <span dir="LTR">B</span> (بیشفعالی-بیقراری) و کمترین فراوانی (%۲) به زیر مقیاس <span dir="LTR">D</span> (مشکلات تصور کلی از فرد) و زیر مقیاس <span dir="LTR">A</span> (کمتوجهی-مشکل حافظه) مربوط بود. در گروه <span dir="LTR">(ADHD)</span>، میزان بالاتری از سابقه اختلال روانپزشکی و همچنین سابقه مصرف داروهای روانپزشکی وجود داشت.<br>
<strong><span dir="RTL">نتیجهگیری:</span></strong><span dir="RTL"> به نظر میرسد که غربالگری دانشجویان دارای این اختلال و نیز بررسی بیشتر و معرفی آنها به روانپزشک به منظور درمان ضروری باشد تا از این طریق به بهبود عملکرد و روابط آنها کمک شود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;"><strong>Objective:</strong> Attention - deficit/hyperactivity disorder (ADHD) has been increasingly recognized as a valid adult diagnosis. Yet, its prevalence and associated impairments in university students have received little attention. This descriptive study aimed to determine the rate of ADHD in a group of Iranian university students.<span> </span></span><br style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" >
<span style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;"><strong>Method:</strong> For this cross-sectional study, 409 university students living in Fatemeh-AI-Zahra dormitory (Shahid Beheshti University of Medical Sciences) were selected through convenience sampling, and after excluding 165 students (by exclusion criteria) the rest were assessed using the self-administrated Conner's Questionnaire for ADHD. Statistical analysis was performed by chi-square and Fisher's exact tests.<span> </span></span><br style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" >
<span style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;"><strong>Results: </strong>The prevalence of ADHD was 3.7% in the study population (according to ADHD index); subscale B (hyperactivity/restlessness) had the most frequency (7.8%) and subscales D (problems with self concept) and A (attention/memory problem) were least common (2%). ADHD group had higher rates of positive history of psychiatric problems and medicationuse.<span> </span></span><br style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;" >
<span style="text-align: left; color: rgb(0, 0, 0); text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Tahoma; font-size: 13.33px; font-style: normal; font-weight: normal; word-spacing: 0px; float: none; display: inline !important; white-space: normal; orphans: 2; widows: 2; background-color: rgb(255, 255, 255); font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial;"><strong>Conclusion:</strong> It seems necessary that university students be screened for this disorder and be referred to psychiatrist for further evaluation and treatment to improve their academic function and personal relations.</span></div>
73
87
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-23&slc_lang=other&sid=1
Fariba
Arabgol
فریبا
عربگل
faribaarab@yahoo.com
10031947532846004070
10031947532846004070
Yes
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
Morteza
Hayati
مرتضی
حیاتی
10031947532846004071
10031947532846004071
No
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، تهران، ایران.
Maedeh
Hadid
مائده
حدید
10031947532846004072
10031947532846004072
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.