Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
11
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانشآموزان نارساخوان
The Impact of Visual Perception Skills Training on Reading Performance in Students with Dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>هدف</strong>: هدف این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان است که شامل درک متن و بازشناسی لغت در متن میشود.<br>
<strong>روش</strong>: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و طرح تحقیق نیز طرح گروه شاهد نابرابر است که با انجام آزمونهای خواندن متن و تصاویر پیچیده در دو گروه ۳۰ نفره از دانش آموزان نارساخوان کلاس سوم دبستان که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان مدارس ابتدایی انتخاب شده بودند، انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون t در نمونههای مستقل و برای بررسی اختلاف میانگین های دو گروه (آزمایش و شاهد) از بازآزمایی استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معناداری نشان داد (P<۰/۰۵)؛ به این صورت که نمرات دانش¬آموزان نارساخوانی که بعد از پیش آزمون آموزش مهارت¬های ادراک بینایی قرار بودند، در پس آزمون بیشتر بود. به عبارت دیگر، آموزش مهارت های ادراک بینایی موجب بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان شد. نتایج همچنین نشان میدهند که آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان را بهبود می بخشد. ضمن این که تقویت مهارت های ادراک بینایی میتواند توانایی دانش آموزان نارساخوان را در درک مطلب و بازشناسی لغت در متن افزایش دهد.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong>: چون آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود می بخشد و به تبع آن در توانایی خواندن و درک مطلب آنها پیشرفت قابلملاحظه ای پدید می آورد، روش مناسبی است برای آموزش همۀ دانش آموزان نارساخوانی که در زمینۀ ادراک بینایی مشکل دارند.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong>: The aim of this study is to determine the effectiveness of training visual perception skills on improving reading abilities, including comprehension and word recognition in texts among students with dyslexia.<br>
<strong>Method</strong>: The present research is a semi-experimental study and the research plan is of unequal control group type. Diagnostic Tests of Reading and Andre Rey Test were administered to two groups of 30 third grade primary school students with dyslexia who were selected from primary schools using multi-step cluster sampling. Data analysis was carried out using independent t-test to assess the difference in the means of the two groups (experimental and control) in posttest.<br>
<strong>Results</strong>: The findings indicated a significant difference in the pretest and posttest scores of the experimental and control groups (p=0.05). The dyslexic students who received visual perception training after pretest, achieved higher scores in posttest. In other words, these findings led an improvement in reading in dyslexic students.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Results indicate that training visual perception skills could enhance reading performance in students with dyslexia. Also, reinforcing visual perception skills could improve comprehension and word recognition in texts in students with dyslexia. Training visual skills can improve reading performance and therefore, lead to significant improvement in reading ability and comprehension in students with dyslexia. Therefore, it can be concluded that training visual skills is an appropriate educational method for all students with dyslexia who have problems in visual perception.</span></div>
ادراک بینایی, نارساخوانی, بازشناسی لغت, درک مطلب
Visual Conception, Dyslexia, Word Recognition, Comprehension
63
72
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-20&slc_lang=fa&sid=1
Laleh
Same Siahkalroodi
لاله
سامع سیاهکلرودی
lalehsame@gmail.com
10031947532846002716
10031947532846002716
Yes
کودکان استثنایی، کلینیک روانشناسی دریا، تهران، ایران.
Hamid
Alizadeh
حمید
علیزاده
10031947532846002717
10031947532846002717
No
Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran.
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Mohammadreza
Kooshesh
محمدرضا
کوشش
10031947532846002718
10031947532846002718
No
Behzisti University, Tehran, Iran.
کارشناس پژوهش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، کارشناس ارشد کودکان استثنایی، تهران، ایران.