Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
17
3
online
1
fulltext
other
بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامهی نظریهی ذهن کودکان
Assessment of the Psychometric Characteristics of Theory of Mind Inventory among children in Iranian population
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div class="collapsible-content" style="margin-left: 1em; color: rgb(0, 0, 0); font-family: monospace; text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span class="text"><strong>هدف:</strong> نظریه ی ذهن یکی از موضوعات چالش برانگیز در روان شناسی رشد به شمار میرود. هدف این پژوهش، بررسی پایایی و روایی پرسش نامه ی نظریه ی ذهن در کودکان سه تا نُه ساله است.<br>
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع زمینه یابی است. بدین منظور ۴۹۰ کودک (۲۴۴ پسر و ۲۴۶ دختر) از مقاطع پیش آمادگی، پیش دبستانی و دبستان با میانگین سنی شش و انحراف معیار ۲/۰۲ به شیوه ی خوشه ای (چندمرحله ای) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مادران این کودکان خواسته شد تا پرسش نامه ی نظریه ی ذهن هوتچینز (۲۰۱۲) را تکمیل کنند. بررسی پایایی مقیاس باز ضریب آلفای کرونباخ و روایی مقیاس با روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد.<br>
<strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۰/۷۷ و برای هر کدام از عوامل در سه سطح ابتدایی، اساسی و پیشرفته به ترتیب ۰/۹، ۰/۶۸ و ۰/۷۴ است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز با استفاده از شاخص های GFI، AGFI، RMSEA، CFI، NFI، IFI نشان دهنده ی برازش خوب مدل در تعیین عوامل به شکل اولیه (هوتچینز،۲۰۱۲) بود. نتایج هنجاریابی هم نشان داد که نمرات میانگین جمعیت ایرانی در هر سه سطح اولیه، اساسی و پیشرفته به ترتیب ۱۹، ۱۷/۹۴ و ۱۵ است و دختران و پسران در مولفه های تیوری ذهن تفاوت معناداری ندارند.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> پژوهش نشان داد که پرسش نامه ی نظریه ی ذهن ابزاری پایا و روا برای سنجش نظریه ی ذهن در جمعیت ایرانی است و محققان و متخصصان حوزه ی روان شناسی رشد می توانند از آن برای سنجش نظریه ی ذهن و ارایه ی راه کارهای تقویت تیوری ذهن در کودکان استفاده کنند.</span></span></span></div>
<div></div>
<div class="collapsible-content" style="margin-left: 1em; color: rgb(0, 0, 0); font-family: monospace; text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span class="text"><strong>Introduction:</strong> Theory of mind is one of the challenging topics in developmental psychology. The aim of this research was to study the reliability and validity of Theory of Mind Inventory among children in Iranian population.<br>
<strong>Methods:</strong> The study population included 490 children (244 males and 246 females) enrolled through random cluster sampling method. The mean age of participants was 6±2.02 years. The Theory of Mind Inventory was answered by the participant’s mothers in one session. Obtained data were processed using the Cronbach’s alpha coefficient for scale’s reliability and confirmatory factor analysis for scale’s validity.<br>
<strong> Results:</strong> Cronbach’s alpha coefficient showed that the Hutchins’s Theory of mind Inventory retains a high reliability (0.77) in all three levels including primary (0.9), basic (0.68) and advanced (0.74). Factor analysis, using several indexes showed that the model has a strong fitness in determining factors in the primary level as expressed by Hutchins. Moreover, the normalization findings showed median scores of 19, 17.94 and 15 in primary, basic and advanced levels, respectively. No difference in theory of mind was noted between boys and girls.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Results showed that the Theory of Mind Inventory retains an acceptable reliability and validity in Iranian children. The tool can be used by researchers and developmental psychology professionals to measure and empower the theory of mind in children</span></span></span></div>
<div></div>
پرسش نامه ی نظریه ی ذهن کودکان, پایایی, روایی, تحلیل عاملی
Theory of mind inventory, Validity, Reliability, Children
38
46
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-362&slc_lang=other&sid=1
Mahnaz
Aliakbari Dehkordi
مهناز
علی اکبری دهکردی
10031947532846004525
10031947532846004525
No
Associate Professor, Departmant of Psychology Payam_e_ Noor University, Tehran,Iran.
دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران
Parastoo
Abaspour
پرستو
عباسپور
pabaspour@yahoo.com
10031947532846004526
10031947532846004526
Yes
PHD student in Psychology, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah ,Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
Tayebeh
Mohtashemi
طیبه
محتشمی
10031947532846004527
10031947532846004527
No
MA, Psycology of Payame Noor,Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور
Valiolah
Farzad
ولی اله
فرزاد
10031947532846004528
10031947532846004528
No
Associate Professor in Psychology, Kharazmi University,Iran.
دانشیار دانشگاه خورازمی