Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1390
1
1
gregorian
2011
4
1
13
1
online
1
fulltext
fa
عملکرد حافظه شرح حال در فرزندان نوجوان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD)
Ability of Retrieval Specific Memory Materials from Autobiographical Memory among PTSD Veteran’s Young Children
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>هدف</strong>: این مطالعه ، بررسی توانایی دستیابی به مواد اختصاصی حافظۀ شرح حال در فرزندان نوجوان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) ناشی از جنگ است.<br>
<strong>روش</strong>: در این مطالعه، ۱۳۱ نفر شرکت کردند که در سه گروه جای داده شدند. گروه اول (۳۱ نفر) یا گروه هدف شامل فرزندان نوجوان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند. دو گروه بعدی،فرزندان جانبازان غیرمبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (۵۰ نفر) و فرزندان افراد عادی (۵۰ نفر) بودند که گرو ههای مقایسه را تش یکل م یدادند. هر سه گروه در متغیرهای سن، جنس و عملکردتحصیلی تاحدودی همتا شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: سیاهۀ افسردگی بک، پرسشنامۀ اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر و آزمون حافظۀ شرح حال(AMT) برای تجزیه و تحلیل نتایج، از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.<br>
<strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان دادند که عملکرد فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، در تکلیف حافظۀ شرح حال، ضعیفتر از فرزندان افراد عادی است. به عبارت دیگر، فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در مقایسه با فرزندان افراد عادی، قادر به بازیابی کمتر مواد شرح حال اختصاصی از حافظه هستند و خاطرات اختصاصی کمتری را از حافظه بازیابی میکنند. سطح افسردگی و اضطراب نیز در فرزندان جانبازان مبتلا به این اختلال بالاتر از فرزندان افراد عادی بود، درحالیکه بین فرزندان جانبازان مبتلا و غیرمبتلا به این اختلال در دو مؤلفه حافظۀ شرح حال و اضطراب تفاوت معنا دار نبود وفقط درمؤلفۀ افسردگی تفاوت معنادار بود.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong>: سطح اضطراب فرزندان جانبازان غیرمبتلا به این اختلال بالاتر ازفرزندان افراد عادی است، ولی در مؤلفۀ افسردگی تفاوت معنادار نیست.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Abstract</strong>: The purpose of this study is to survey the ability of retrieving specific memory materials from autobiographical memory among PTSD veterans’ young children.<br>
<strong>Method</strong>: The sample contains 131 high school students in 3 groups: PTSD veterans’ young children (n=31) as the target group, young children of veterans without PTSD (n=50), and young children of healthy persons (n=50), as comparison groups. Participants in all three groups are approximately matched in age, gender and academic achievement. Research instruments included: Beck Depression Inventory (BDI), Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI-Y) and Autobiographical Memory Test (AMT). Data analysis is done by the method of descriptive statistics, One Way Analysis of Variance, and Scheffe Fallow-up Test.<br>
<strong>Results</strong>: The results in dicate that PTSD veterans’ children have lower performance in autobiographical memory task than healthy persons’ children. In other words, PTSD veterans’ children have lower ability for retrieving specific autobiographical memory materials from memory and retrieve less specific memories from memory. The research also indicates that the state of depression and anxiety in PTSD veterans’ children is higher than healthy persons’ children, while in these two components (autobiographical memory and anxiety) there are no significant differences between PTSD veterans’ children and non-PTSD veterans’ children. However, in the depression component there is a significant difference between them.<br>
<strong>Conclusion</strong>: research findings have shown that levels of anxiety in non-PTSD veterans’ children were lower than healthy persons’ children, but there was no significant difference between them in depression.</span></div>
اختلال استرس پس از سانحه, حافظه شرح حال, شناخت, هیجان, اضطراب, افسردگی
Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD), Autobiographical Memory, Cognition, Emotion, Anxiety, Depression
51
66
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-297&slc_lang=fa&sid=1
Fateme
Taheri
فاطمه
طاهری
F_Taheri_h@yahoo.com
10031947532846002841
10031947532846002841
Yes
clinical psychology, Tehran Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات اسلامی، تهران، ایران.
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
10031947532846002842
10031947532846002842
No
Associated Professor, Psychology Department, Tehran Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران(خوارزمی)، تهران، ایران.
Parviz
Azad Fallah
پرویز
آزاد فلاح
10031947532846002843
10031947532846002843
No
Associate Professor, Psychology Department, Tehran Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.
Jafar
Mirzaee
جعفر
میرزایی
10031947532846002844
10031947532846002844
No
M.Sc. in clinical psychology, Administrator, Psychology and Education Department of Sadr Psychiatric Hospital, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مسئول گروه روانشناسی و آموزش بیمارستان روانپزشکی صدر، تهران، ایران.
Roqayeh
Alizadeh Nouri
رقیه
علیزاده
10031947532846002845
10031947532846002845
No
B.Sc. in nursing, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran.
کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Maryam
Namegh
مریم
نامغ
10031947532846002846
10031947532846002846
No
M.Sc. in psychology, Tehran Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.