Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1393
10
1
gregorian
2015
1
1
16
4
online
1
fulltext
other
تأثیر تدریس حامی خودمختاری بر خلاقیت کودکان پیشدبستانی
The Effect of Autonomy Supportive Teaching Style on Creativity in Preschoolers
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong><span dir="RTL">هدف</span></strong>: <span dir="RTL">در این پژوهش سبک تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری به عنوان روشی که در چهارچوب نظریۀ خودتعیینگری تعریف شده و به سبک رفتار معلم در کلاس می­پردازد، بررسی و تأثیرات آن بر خلاقیت کودکان پیش ­دبستانی ارزیابی شده است.</span><br>
<strong><span dir="RTL">روش</span></strong><span dir="RTL">: سبک تدریس معلمان با تکمیل پرسش­نامۀ مشکلات مدارس </span>(PIS)<span dir="RTL"> مشخص شد. سپس ۱۰۰ نفر از نوآموزان چهار مرکز پیش ­دبستانی مناطق یک تا سه شهر تهران به تفکیک سبک تدریس معلم، در قالب دو گروه، طی شش ماه در معرض مداخلۀ شبهآزمایشی قرار گرفتند و سپس میزان خلاقیت آنها به وسیلۀ آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورنس سنجیده شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرۀ کلی خلاقیت و به تفکیک زیرمقیاسهای اصالت و تخیل شرکتکنندگان در گروههای سبک تدریس حمایتکننده از خودمختاری بیشتر از شرکتکنندگان در گروههای سبک تدریس کنترلکننده بود، اما در زیرمقیاس سیالی دو گروه تفاوتی نشان ندادند.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به ارتباط خلاقیت و منبع کنترل درونی، یافتههای این پژوهش نشان میدهد، تدریس حمایت­ کننده از خودمختاری با تأمین نیاز اساسی خودمختاری کودکان زمینۀ افزایش خلاقیت را در آنان فراهم ساخته است. </span></span></span></div>
<strong>Introduction</strong>: With reference to the significance of self-determination theory in education, the present study was designed to investigate the effects of autonomy-supportive teaching style on creativity in preschoolers. Autonomy- supportive teachers versus control teachers, attempt to facilitate intrinsic motivation with their acts in the classroom and beyond.<br>
<strong>Methods</strong>: The teaching style of teachers was examined using the Problems in School questionnaire (PIS). In addition, one hundred preschool students in four preschool centers in Tehran were assigned to four quasi-experimental groups over a 6 month period. Creativity was examined by Torrance Test of Creativity in Action and Movement (TCAM).<br>
<strong>Results</strong>: According to our findings, participants in autonomy-supportive teaching style groups demonstrated higher creativity compare to the control group.<br>
<strong>Conclusion</strong>: As hypothesized, the present study provided additional evidence on the effect of autonomy-supportive teaching style on educational achievements including the creativity capacity.
تدریس حمایت کننده از خودمختاری, نظریۀ خود تعیین گری, خلاقیت, کودکان پیشدبستانی
Creativity, Autonomy-Supportive Teaching Style, Self Determination Theory, Preschoolers
60
69
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-242&slc_lang=other&sid=1
Mohammad Hosein
Sharifian
محمدحسین
شریفیان
m_h_sharifian@yahoo.com
10031947532846004196
10031947532846004196
Yes
PhD student of Educational Psychology, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Shahriar
Shahidi
شهریار
شهیدی
10031947532846004197
10031947532846004197
No
Associate Professor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Jalil
Fathabadi
جلیل
فتحآبادی
10031947532846004198
10031947532846004198
No
Associate Professor, Shahid Beheshti University,Tehran,Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Zoha
Saeedi
ضحی
سعیدی
10031947532846004199
10031947532846004199
No
PhD Student of Health Psychology, Tehran University,Tehran,Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران