Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
12
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعههای اختلال کمبود توجه – بیشفعالی بر اساس مدل بارکلی
Comparison of self-regulation of Emotional and Motivational Executive Functions in Subtypes of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder Based on Barkley's Model
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><strong>هدف</strong>: </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">مقایسۀ کارکردهای اجرایی خودتنظیمی هیجان و انگیزش در زیرمجموعه ­های اختلال کمبود­توجه- بیش­فعالی بر اساس مدل بارکلی. </span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">روش:</span></strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> در این مطالعه علی- مقایسه ­ای است، ۵۰ دانش ­آموز پسر۹ تا ۱۱ سالۀ مبتلا به اختلال کمبود­توجه- بیش­فعالی </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">با استفاده از <em>پرسشنامۀ علایم مرضی کودکان-۴</em> </span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">(CSI-۴)</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">، مصاحبۀ تشخیصی بالینی و <em>آزمون هوش</em> <em>ریون</em> انتخاب شدند. آزمودنی­ها به دو گروه ۲۵ نفرۀ مبتلا به نوع <em>بیش­ فعالی- تکانشگری غالب</em> (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">ADHD-PHI</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">) و نوع <em>بی­توجهی غالب</em> (</span><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">ADHD-PI</span></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">) تقسیم و سپس با <em>آزمون بندر گشتالت</em></span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">، </span><em><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">آزمون زمان واکنش تشخیصی</span></em> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">و</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> تکالیف محقق­ ساخته</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> ارزیابی شدند. </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">داده ­ها به کمک آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">یافته­ ها:</span></strong> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">دو گروه در بازداری رفتاری (P=۰/۰۰۱</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">) و خودتنظیمی هیجان و انگیزش (P=۰/۰۱</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">و </span></span><span style="font-family: tahoma, sans-serif; font-size: 12px; text-align: justify;">P=۰/۰۰۱</span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">) تفاوت معنادار داشتند. به عبارتی، عملکرد دانش ­آموزان مبتلا به کمبود توجه، در بازداری رفتاری و خودتنظیمی هیجان و انگیزش بهتر از گروه بیش­فعال بود. </span><br>
<strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">نتیجه­ گیری:</span></strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> یافته­ های </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">این پژوهش حاکی از آن است که دو گروه از نظر سبب­ شناسی از یکدیگر متمایزند. به ­علاوه، مشخص شد که به دلیل وجود نقص اولیه در بازداری رفتاری، مشکلات و نارسایی­ های گروه مبتلا به </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">نوع بیش ­فعالی- تکانشگری غالب در کارکردهای اجرایی بیشتر از گروه مبتلا به نوع بی­ توجهی غالب است. از این رو، نظریۀ بارکلی در زمینۀ </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">اختلال کمبود­توجه- بیش­ فعالی</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"> تأیید شد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective</strong><strong>:</strong> Comparison of self-regulation of emotional and motivational executive functions in subtypes of attention-deficit/hyperactivity disorder based on Barkley's model.<br>
<strong>Method</strong>: In this ex post facto research, 50 male students with ADHD (ages 9 to 11) were selected using Child Symptom Inventory-4 (SCI-4), clinical interview and Raven's Intelligence Test. The subjects were assigned to two groups of ADHD-PHI (predominantly hyperactive-impulsive type) and ADHA-PI (predominantly inattentive type) with 25 subjects in each group. The subjects were then assessed by Bender-Gestalt Test, Discriminative Reaction Time Test, and researcher-made tasks. Data were analyzed using multivariate analysis of variance.<br>
<strong>Results: </strong>There was a significant difference between two groups in behavioral inhibition (P=0.001) and self-regulation of emotion and motivation (P=0.001 and P=0.01). In other words, the students with ADHA-PI had a better performance in behavioral inhibition and self-regulation of emotion and motivation in comparison with the group with ADHD-PHI.<br>
<strong>Conclusion: </strong>In general, findings suggest that both groups can be differentiated based on etiological factors. Furthermore, it was demonstrated that due to a primary deficit in behavioral inhibition in ADHD-PHI, this group had more difficulties and deficiencies on executive functions than the group with ADHD-PI. Therefore, Barkley's model of ADHD was confirmed.</span></div>
نظریۀ بارکلی, بیشفعالی- تکانشگری, بیتوجهی غالب, بازداری رفتاری, خودتنظیمی هیجان و انگیزش
Barkley's Model, ADHD-PHI, ADHD-PI, Behavioral Inhibition, Self-Regulating Of Emotion And Motivation
67
77
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-162&slc_lang=fa&sid=1
Touraj
Hashemi Nosrat Abad
تورج
هاشمی نصرتآباد
tourajhashemi@yahoo.com
10031947532846002862
10031947532846002862
Yes
Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Majid
Mahmoud Alilou
مجید
محمود علیلو
10031947532846002863
10031947532846002863
No
Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Fatemeh
Ne'mati Sougi Tapeh
فاطمه
نعمتی سوگیتپه
10031947532846002864
10031947532846002864
No
Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Hossein Ali
Gholam Rostami
حسینعلی
غلام رستمی
10031947532846002865
10031947532846002865
No
Tabriz University, Tabriz, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.