Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1389
10
1
gregorian
2011
1
1
12
4
online
1
fulltext
fa
رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم بخشی
The Relationship of Metacognition and Metaphor with Self-regulation
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><span style="font-size:12px;"><strong>هدف: </strong>تعیین رابطۀ فراشناخت و استعاره با خود-نظم­ بخشی دانش ­آموزان.<br>
<strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع همبستگی است، و در آن ابتدا ۱۵۰ دانش­ آموز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و <em>پرسشنامه ­های حالت فراشناختی اوینل و عابدی، خود-نظم­بخشی پنیتریچ و دیگروت</em> و <em>آزمون افتراق معنایی آزگود</em> را تکمیل کردند. برای تحلیل داده­ های مربوط به ۱۳۹ دانش­آموز (۶۴ پسر، ۷۵ دختر) از روش تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری یک­راهه استفاده شد.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> نتایج نشان داد که بین فراشناخت و استعارۀ زندگی با خود-نظمبخشی رابطۀ مثبت وجود دارد و این رابطه در حدود ۶۴ درصد از واریانس خود-نظمبخشی را پیش ­بینی می­کند. علاوه بر این، تفاوت دانش ­آموزان مناطق دو و شش شهر تهران در فراشناخت و استعارۀ خود و استعارۀ زندگی معنادار است؛ یعنی وضعیت فراشناخت و استعارۀ دانش ­آموزان منطقۀ شش بهتر از دانش ­آموزان منطقۀ دو است.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> نتایج این پژوهش، همسو با سایر پژوهش­ها، نشان می­دهد که خود- نظم­بخشی با فراشناخت و استعاره رابطه دارد. پس آموزش مؤلفه­ هـای فراشناختـی می­توانـد در کیفیـت استعـاره­ ها و خود-نظم­بخشی دانش­ آموزان تأثیر بگذارد. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective:</strong> The aim of this research was to examine the relationship of metacognition and metaphor with students self–regulation.<br>
<strong>Method:</strong> In this correlation a study, first 150 students were chosen with cluster sampling method and completed three Questionnaires: The O'NELL & ABEDI Metacognitive State, The Pintrich & De Groot Self–Regulation and The Osgood Semantic Differential Questionnaire. One way multivariate analysis of variance and multiple regression were used in order to analyze 139 students' data (64 male, 75 female).<br>
<strong>Results:</strong> Results indicated that there is a positive relationship between metacognition and metaphor with self-regulation. Metacognition and metaphor can predicted 64% of self–regulation variance. In addition the difference between the tow and the six regions students in metacognition and metaphor was significant and the six region students had better state than The tow region students in this variables.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Results in this study, like orther researches, show that self–regulation is related to metacognition and metaphor. Then metacognitive components training can be effective in student's metaphors and self–regulation. </span></div>
فراشناخت, استعارۀ خود, استعارۀ زندگی, خود- نظمبخشی
Metacognition, Self-Metaphor, Life-Metaphor, Self–Regulation
60
68
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-160&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hosein
Salarifar
محمدحسین
سالاریفر
Mhsalarifar @ yahoo.com
10031947532846002860
10031947532846002860
Yes
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
روانشناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Mohammad Ali
Mazaheri
محمدعلی
مظاهری
10031947532846002861
10031947532846002861
No
Associate Professor of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.