Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
15
3
online
1
fulltext
other
تأثیر روش آواز آهنگین برکیفیت گفتار کودکان درخودمانده ( اوتیستیک) هفت تا ده ساله پسر فارسی زبان
The Effects of Melodic Intonation Therapy on 7-10- year,
Persian, Autistic, Male Children’s Speech
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<p style="font-style: normal; text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span dir="RTL">هدف</span></strong><span dir="RTL">:</span> <span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">درخودماندگی اختلالی تحولی است که مشخصۀ‏ آن وجود ناهنجاری در رفتار</span> <span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">اجتماعی، زبان و شناخت</span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;"> است. </span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">با وجود آنکه بیش از ۲۵ درصد کودکان درخودمانده بی­کلام هستند، اما </span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">برای </span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">بهبود وضعیت کلامی آنها هنوز راه­کارهای مداخله ‏ای و</span> <span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">بالینی </span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">کافی</span> <span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">ارائه نشده است. این پژوهش اولین بار براساس خصوصیات نوایی زبان فارسی، تأثیر روش آواز آهنگین را با اقتباس از مدل آلبرت</span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">،</span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;"> هِلم و اسپارکس (۱۹۷۳) طراحی وتأثیر آن را بر کیفیت گفتار این کودکان بررسی کرده است. از آنجاکه تأثیر این روش بر سایر</span> <span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">زبان­ها اثبات شده، هدف این پژوهش آن است که با اجرای این روش، گامی درجهت تسهیل مشکلات گفتاری کودکان درخودماندۀ فارسی‏زبان برداشته شود.<br>
<strong>روش</strong></span><strong><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">‏:</span></strong><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;"> این پژوهش از نوع کاربردی و نیمه­ تجربی است. پس از پژوهش آزمایشی که روی یک کودک درخودماندۀ ۱۰ ساله به‏صورت موردی و در مدت یک ماه انجام شد و نتایج مؤثری به‏ دست آمد، ۱۳ نمونه (نُه نفر بی‏کلام) درمرکز اوتیسم اصفهان به‏صورت نمونۀ دردسترس انتخاب شدند. شاخص­های کیفیت گفتار آنها شامل میانگین طول پاره­گفتار، تعداد فعل، سرعت گفتا‏رتوصیفی و درصد پژواک‏ گویی به صورت مصاحبۀ مستقیم و آوانِگاری نمونه‏ های گفتاری محاسبه و رشد مهارت­های گفتاری و زبان بیانی آنها نیز با آزمون سنجش رشد نیوشا ارزیابی شد. همۀ‏ شاخص‏ها دوبار به‏صورت پیش‏آزمون و پس‏آزمون بررسی و تحلیل آماری شدند و هر آزمودنی به عنوان کنترل خودش ارزیابی شد. شایان ‏ذکر است که روش آواز ‏آهنگین به مدت چهار ماه و در قالب ۴۸ جلسۀ۲۰ تا۳۰ دقیقه­­ ای (سه روز درهفته) اجرا شد.<br>
<strong>یافته ‏ها:</strong> بعد از اجرای روش آوازآهنگین، شاخص­ های کیفیت گفتار پیوسته، میانگین طول پار­ه گفتار، تعداد فعل، سرعت‏ گفتارتوصیفی به صورت معنا‏داری افزایش (۰/۰۰۱=</span><span style="letter-spacing:-.2pt;">p</span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">) و درصد پژواک‏ گویی یا اکولالیا به صورت معنا‏داری کاهش یافت(۰/۰۰۷=P). پیشرفت</span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">مهارت­های گفتاری و زبان بیانی کودکان نیز درآزمون رشد نیوشا چشمگیر بود.</span><br>
<strong><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;">نتیجه ­گیری:</span></strong><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.2pt;"> روش آواز آهنگین بر شاخص­های کیفیت گفتارکودکان درخودمانده تأثیرمثبت دارد، بنابراین توصیه می‏شود از این روش به عنوان یکی از درمان­های مکمل در گفتاردرمانی این کودکان استفاده شود.</span></span></span></p>
<strong>Introduction:</strong> Autism as a developmental disorder of the brain is characterized by difficulties in social interaction, verbal and nonverbal communication and stereotyped or repetitive behaviors and in some cases, cognitive delays. Despite prevalent speech problems in almost one fourth of autistic children, there are few reliable interventions to improve their speech output. This study investigated the effects of the Melodic Intonation Therapy (MIT) (Albert et al.’s model, 1973) on speech output in Persian-speaking autistic children. Although the positive effects of MIT on autistic children’s speech are vastly reported in other languages, no report on its effects based on the characteristics of Persian language has ever been published.<br>
<strong>Method: </strong>An easy version of MIT, adapted for Persian language was designed by researchers. Then, after a successful pilot study on a 10 year-old boy for one month, 13 subjects were selected for the main study. The subjects were all autistic, male, right-handed 7-10- year old Persian children who underwent MIT for 48 sessions each 20-30 minute during 16 weeks. Background information was gathered from their parents using related questionnaire.<br>
Children’s speech sounds were recorded in a natural linguistic context. As pretest and post-test, some assessments were accomplished, such as NEWSHA; the Persian developmental scale which was used to assessing the speech and expressive language skills. Similarly, to investigate the quality of speech, MLU (Mean Length of Utterance), speech rate, number of verbs and echolalia were assessed after phonetic transcription. Finally, data analysis was done using the SPSS software.<br>
<strong>Results: </strong>Our findings indicated a significant increase in MLU, speech rate, number of verbs in sentence (P=0.001) as well as a significant decrease in the percentage of echolalia (P=0.007) following MIT. Furthermore, in NEWSHA; Persian developmental scale,there was an apparent post-MIT improvement in speech and expressive language skills in our subjects.<br>
<strong>Conclusion:</strong> There seem to be convincing evidence for the positive effects of melodic intonation therapy on the Persian autistic children’s linguistic features. It is therefore recommended as a supplementary method in speech rehabilitation of the autistic children.
درخودماندگی (اوتیسم), روش گفتاردرمانی آواز آهنگین, خصوصیات نوایی زبان
Autism, Melodic Intonation Therapy, Prosody, Speech Therapy
12
23
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-128&slc_lang=other&sid=1
Neda
Ferdosi
ندا
فردوسی
n.ferd2000@gmail
10031947532846003797
10031947532846003797
Yes
PhD student of Linguistics, Center for Post-Graduate Studies. Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری زبانشناسی، مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
Hassan
Ashayeri
حسن
عشایری
10031947532846003798
10031947532846003798
No
Full Professor .Dr, MD, of Neuro-Psychiatry, Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences,Tehran, Iran
استاد، دکترای تخصصی نورو سایکیاتری، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. ایران
Yahya
Modarresi
یحیی
مدرسی
10031947532846003799
10031947532846003799
No
Full Professor of Linguistics, Department of Linguistics, Institute for Humanities & Cultural Studies, Tehran, Iran
استاد، دکترای تخصصی زبانشناسی، گروه زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران، ایران
Belghis
Rovshan
بلقیس
روشن
10031947532846003800
10031947532846003800
No
Assistant Professor of Linguistics, Department of Linguistics & Foreign Languages, Payame Noor University, Tehran, Iran.