Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
12
3
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب
The Relation among Motivational Beliefs, Cognitive and Metacognitive Strategies and Academic Achievement: Testing of Alternative Models
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">هدف:</span></strong> <span style="font-family:tahoma,sans-serif;">هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین باورهای انگیزشی (باورهای خودکارآمدی، باورهای کنترل در یادگیری و اضطراب آزمون) و راهبردهای شناختی و فراشناختی (تفکر انتقادی، خودنظم­بخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمک­طلبی از همسالان) با پیشرفت تحصیلی</span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">، </span><span style="font-family:tahoma,sans-serif;">در دانشآموزان دختر سوم دبیرستان رشتۀ علوم­ انسانی، با استفاده از مدل علّی است.<br>
<strong>روش:</strong> برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه ­گیری چندمرحله ­ای استفاده شد؛ بدین شکل که از بین دانش ­آموزان دختر که در سال تحصیلی 89-1388 در دبیرستان­های شهر تهران در رشتۀ علوم انسانی تحصیل می­کردند، 250 نفر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ارزیابی <span style="color:black;">همۀ</span> متغیرهای پژوهش، از <em>پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری</em> استفاده شد. در این پژوهش، معدل پایان سال تحصیلی دانش ­آموزان در پنج درس اختصاصی، به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنها در نظر گرفته شد. یافته ­ها با روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل و برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای پژوهش، دو مدل مفهومی آزموده و مقایسه شدند.<br>
<strong>یافته ­ها:</strong> نتایج پژوهش از برازش بهتر مدل دوم با یافته­ ها حمایت می­کنند. در این مدل، دو متغیر باورهای خودکارآمدی و باورهای کنترل یادگیری، بهعنوان متغیرهای برون­زاد؛ و متغیرهای تفکر انتقادی، خودنظمبخشی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه، کمکطلبی از همسالان، اضطراب آزمون و پیشرفت تحصیلی متغیرهای درون­زاد در نظر گرفته شدند. با این حال، هر دو مدل نشان­دهندۀ وجود روابط علّی معنادار بین باورهای انگیزشی، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی هستند.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> دانش ­آموزان با خودکارآمدی بیشتر، از راهبردهای شناختی و فراشناختی بیشتری استفاده می­کردند، اضطراب آزمون کمتری داشتند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی آنها بیشتر بود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>Objective: </strong>The purpose of the present study was to assess the relationship between motivational beliefs (self-efficacy, learning control, and test anxiety), cognitive and metacognitive strategies (critical thinking, metacognitive self- regulation, time and environment management and peer help seeking), and academic achievement in third grade high school female students of humanities, using causal model.<br>
<strong>Method: </strong>Multistage sampling was used in order to select the sample group. To this end, 250 students were selected from among third grade female high school students in Tehran in the educational year 1388-89. In order to assess all research variables, the motivational strategies for learning questionnaire was used. In this study the average of students’ scores in five specific subjects, was considered as their index of academic achievement. Data were analyzed using confirmatory and exploratory factor analysis and structural equations model; and for the assessment of causal relationships among research variables, two cognitive models were tested and compared.<br>
<strong>Results: </strong>Results indicated a better goodness of fit for the second model. In this model, self-efficacy and beliefs of control were considered as exogenous variables and critical thinking, cognitive self- regulation, time and environment management, peer help seeking and academic achievement were considered as endogenous variables. Nevertheless, both models indicated the presence of significant causal relationships between motivational beliefs, cognitive and metacognitive strategies and academic achievement.<br>
<strong>Conclusion: </strong>More successful students took advantage of a greater number of cognitive and metacognitive strategies, had a lower level of test anxiety, and therefore, showed greater academic achievement. </span></div>
باورهای انگیزشی, راهبردهای شناختی و فراشناختی, دانش آموزان دبیرستانی دختر, آزمون مدل های رقیب
Motivational Beliefs, Cognitive And Metacognitive Strategies, High School Female Students, Alternative Models
34
48
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-100&slc_lang=fa&sid=1
Yasamin
Abedini
یاسمین
عابدینی
yasaminabedini@yahoo.com
1003194753284600691
1003194753284600691
Yes
Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran.
استادیار دانشگاه اصفهان، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Reza
Bagherian
رضا
باقریان
1003194753284600692
1003194753284600692
No
Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran.
استادیار دانشگاه اصفهان، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
Mahbobeh Sadat
Kadkhodaie
محبوبهالسادات
کدخدایی
1003194753284600693
1003194753284600693
No
Educational psychology
روانشناسی تربیتی