Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
23
1
online
1
fulltext
fa
رابطه بین طبقه اجتماعی_اقتصادی و گرایش به رقابتطلبی برای دستیابی به منابع در مردان میانسال
The relationship between socioeconomic status and tendency towards competition for resources in middle-aged men
روان شناسی شناختی
پژوهشي اصیل
Research
<span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> هدف پژوهش حاضر مقایسه گرایش به رقابتطلبی مردان میانسال متعلق به دو طبقه اجتماعی_اقتصادی بالا و پایین در یک موقعیت تصمیمگیری اقتصادی بود. همین­طور نقش حس قدرت در رابطه میان ادراک ذهنی طبقه اجتماعی و رقابتطلبی افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت. </span></span><br>
<span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در این مطالعه علی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقایسهای، 180 مرد در بازه سنی 30 تا 60 سال با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه نمونه افراد دارای طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی بالا و پایین قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس طبقه اجتماعی ذهنی، پرسشنامه حس قدرت و یک سوال در مورد یک موقعیت تصمیمگیری استفاده شد.</span></span><br>
<span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> طبق نتایج افراد گروه طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی بالا حس قدرت و رقابتطلبی بیشتری را نسبت به افراد گروه طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی پایین نشان دادند. در گروه نمونه افراد دارای طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی پایین، در مدلی که ارائه شد ادراک ذهنی افراد از طبقه اجتماعی خود، نگرش آنها به رقابتطلبی را پیشبینی کرد. به علاوه، در طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی پایین، حس قدرت، در رابطه بین ادراک ذهنی و نگرش به رقابتطلبی به عنوان متغیر میانجی میزان پیشبینیپذیری رقابتطلبی بر اساس ادراک ذهنی طبقه اجتماعی را افزایش داد. در حالی که چنین روابط معناداری در متغیرهای گروه نمونه با طبقهی اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی بالا مشاهده نشد. </span></span><br>
<span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری:</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافتهها تقویتکننده این فرضیهاند که افراد با طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی بالاتر حس قدرت و رقابتطلبی بیشتری دارند. همچنین رابطه بین متغیرهای ادراک ذهنی طبقه اجتماعی، حس قدرت و رقابتطلبی در دو گروه با طبقه اجتماعی</span></span><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">_</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اقتصادی بالا و پایین متفاوت میباشند.</span></span><br>
<strong>Introduction:</strong> Some studies asserted that people with higher socioeconomic status tend towards more competitive behavior. In contrast, people with low socioeconomic status tend to show more good intentions and prevent competitive behavior. This study aimed to investigate the relationship between middle-aged men's socioeconomic status and their tendency towards competition for resources in an economic decision-making condition. Moreover, we reviewed the role of a sense of power in the relationship between the subjective perception of participants’ socioeconomic status and their tendency towards competition for resources.<br>
<strong>Methods: </strong>The current study used the causal-comparative design on two sample groups with high and low socioeconomic status samples. For controlling probable effects of gender and age of participants, in this study, 180 middle-aged men between 30 and 60 years old participated in the study by convenience sampling. This research recruited samples with high and low socioeconomic status from saloon 2 of Mehrabad airport and waiting hall of South bus terminal. Participants took part in the study anonymously and could exit from the study at any step. At the first step of the study, all participants filled out a consent form to participate in the study. Ethical approval for this study was obtained from the Ethics Committee of the University of Iran, Tehran. The researchers used the MacArthur Scale of subjective social status, a sense of power questionnaire, and a question about a decision-making condition. In addition, participants answered some demographic questions about their income, age, the city they live in, and the city they work in.<br>
<strong>Results: </strong>People in the high socioeconomic status group showed a higher sense of power and a tendency towards competition for resources. The model that we used showed that in the low socioeconomic status group, people’s subjective perception of socioeconomic status predicted the tendency of people towards competition for resources. In addition, a sense of power as a mediator variable could increase the predictability of participants' tendency towards competition for resources from their subjective perception of socioeconomic status. There were no relationships between these variables in the high socioeconomic status sample group.<br>
<strong>Conclusion: </strong>Results support the hypothesis that people with high socioeconomic status have a higher sense of power and a tendency towards competition for resources. People with high socioeconomic status receive more positive feedback from the environment, increasing their optimism and sense of control in their daily lives. Besides, results show that the relationship between subjective perception of socioeconomic status, sense of power, and tendency towards competition for resources differ in people with high and low socioeconomic status. In the low socioeconomic sample group, participants who recognized themselves higher in social hierarchy were oriented towards competition for resources. These findings support the hypothesis that people with lower socioeconomic status do not tend towards competition for resources. However, we did not found such a relationship in high socioeconomic status sample group participants.<span dir="RTL"></span><br>
طبقه اجتماعی_اقتصادی, رقابتطلبی اقتصادی, قدرت
Socioeconomic status, Economic competition, Power
26
34
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-949-1&slc_lang=fa&sid=1
Maysam
Rabiei Pour Salimi
میثم
ربیعی پور سلیمی
100319475328460010928
100319475328460010928
No
PhD Student of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
Javad
Hatami
جواد
حاتمی
hatamijm@ut.ac.ir
100319475328460010929
100319475328460010929
Yes
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Tehran University, Tehran, Iran & Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran
دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران
Azra
Jahanitabesh
عذرا
جهانی تابش
100319475328460010930
100319475328460010930
No
Lecturer, University of California Davis, Davis, USA
مدرس دانشگاه کالیفرنیا دیویس، دیویس، آمریکا
Meysam
sadeghi
میثم
صادقی
100319475328460010931
100319475328460010931
No
Assistant Professor, Department of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Pardis, Iran
استادیار گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، پردیس، ایران