Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
22
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر مدالیته در آموزش حافظه کاری بر عملکرد توجه کودکان با اختلال نقصتوجه/بیش-فعالی در آزمون CANTAB
The modality effect of working memory training on attentional function of children with attention-deficit/hyperactivity disorder in CANTAB
روان شناسی شناختی
پژوهشي اصیل
Research
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مدالیته و نحوه ارائه اطلاعات، یکی از مداخلهگرهای اثرگذار بر پردازشهای توجهی، حافظه کاری و یادگیری است که گرچه از پشتوانههای نظری محکمی برخوردار است اما در مداخلههای حافظه کاری، کمتر به آن پرداخته شده است<a name="_Hlk32483771">. این در حالی است که کودکان با اختلال نقص­توجه و بیشفعالی</a>، در دریافت یکپارچه اطلاعات از سیستمهای دیداری و شنیداری با مشکل مواجهه هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدالیته و نحوه ارائه اطلاعات در حافظه کاری بر دو انتقال دور و نزدیک از طریق دو خرده آزمون </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">CANTAB</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> انجام شد.</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این مطالعه در قالب یک طرح آزمایشی ۲۰ جلسهای بر روی ۶۱ کودک با اختلال نقص­توجه و بیش­فعالی در گروه سنی ۱۲-۸</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سال اجرا و از </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">طریق</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> دو خرده آزمون حافظه کاری دیداری/فضایی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و پردازش سریع اطلاعات دیداری</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">انجام گرفت. گروه نمونه شامل چهار گروه آموزش دیداری، آموزش شنیداری، کنترل فعال و غیرفعال بودند. مداخله شامل ۶۰-۴۵ دقیقه آموزش برای گروههای دیداری و شنیداری، ۱۰-۵ دقیقه برای گروه کنترل فعال و نبود مداخله در گروه کنترل غیرفعال بوده است. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج نشان داد که <span style="color:black;">تفاوت معناداری در متغیرهای حساسیت به محرک و سوگیری به پاسخ از آزمون پردازش سریع اطلاعات دیداری و خطای کلی از آزمون حافظه کاری دیداری/فضایی، در هر دو گروه دیداری و شنیداری در پس آزمون وجود دارد، اما در استفاده از راهبرد و زمان واکنش، تفاوت معناداری وجود </span>نداشت<span style="color:black;">. </span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Titr;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­گیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برنامه</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> آموزش حافظه کاری مدالیته محور، با توجه به تفاوت معنادار بین گروههای آموزش و کنترل اثرگذار بوده است. همچنین نبود تفاوت معنادار بین دو گروه دیداری و شنیداری، از اثر یکسان هر دو مدالیته بر انتقال دور و نزدیک خبر </span></span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">میدهد<span style="color:black;">. </span></span></span><br>
<strong>Introduction<span dir="RTL">:</span></strong> Modality and how information is presented are among the most influential factors in attention processing, memory and learning. Even though children with ADHD show deficits in receiving integrated information from the visual and auditory systems and despite strong theoretical backgrounds, it has been less addressed in working memory interventions. Therefore, the effect of modality on working memory training in the near and far transfer was investigated through two Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery (CANTAB) sub-tests.<br>
<strong>Methods:</strong> This study was conducted as a 20-session intervention program on 61 children with ADHD in the age group of 8-12 years. They were evaluated by Spatial Working Memory (SWM) and Rapid Visual Information Processing (RVP) sub-tests. The subjects were divided into four groups: visual and auditory training groups and active and passive control groups. The intervention program included 40-60 minutes of working memory training for the training groups and 5-10 minutes for the active control group and no intervention for the non-active control group. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance.<br>
<strong>Results:</strong> Significant differences were observed in the post-test in both the visual and auditory groups in the sensitivity and bias (RVP), as well as total error index (SWM). However, in the use of strategy and reaction time, there were no significant differences.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Concerning the significant difference between training groups and control groups, the modality-based working memory training program seems successful. Also, the lack of significant difference between the visual and auditory groups indicates the same effect of both modalities on the near and far transfer.
آموزش حافظه کاری, مدالیته, اختلال نقصتوجه و بیشفعالی
Working memory training, Modality, Attention deficit disorder with hyperactivity (ADHD)
33
44
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-820-1&slc_lang=fa&sid=1
Talieh
sheykh Fendreski
طلبعه
شیخ فندرسکی
10031947532846009303
10031947532846009303
No
. PhD Student in Cognitive Psychology, Department of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
Moradi@khu.ac.ir
10031947532846009304
10031947532846009304
Yes
Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Mohamad
Effat Panah
محمد
عفت پناه
10031947532846009305
10031947532846009305
No
Associate Professor of Child and Adolescent Psychiatry, Ziaeian Hospital, International Campus, Tehran University, Tehran, Iran
دانشیار روانپزشکی کودک و نوجوان، بیمارستان ضیائیان، پردیس بینالملل، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Meysam
Sadeghi
میثم
صادقی
10031947532846009306
10031947532846009306
No
Assistant Professor of Assessment and Measurement, Department of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran
استادیار سنجش و اندازهگیری، گروه روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران