Advances in Cognitive Sciences
تازه های علوم شناختی
Advances in Cognitive Sciences
Literature & Humanities
http://icssjournal.ir
1
admin
1561-4174
2783-073x
10.30514/icss
fa
jalali
1382
1
1
gregorian
2003
4
1
5
1
online
1
fulltext
fa
نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیشفعالی
Executive Functions in Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي اصیل
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"><strong>هدف:</strong> این بررسی با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی <span dir="LTR">(EF)</span> در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی <span dir="LTR">(ADHD)</span> با کودکان طبیعی انجام شده است.<br>
<strong>روش:</strong> بیست کودک مبتلا به <span dir="LTR">ADHD</span> (بر اساس ملاکهای <span dir="LTR">DSM-IV-TR</span>) با ۱۹ کودک سالم، به وسیله آزمونهای برج لندن (نگاشت کامپیوتری)، عملکرد مداوم و استروپ مقایسه شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> در آزمون برج لندن، عملکرد کودکان مبتلا به </span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma; font-size: 12px; text-align: justify;">(ADHD)</span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> ضعیفتر از کودکان طبیعی بود. از نظر آماری، این اختلاف به ویژه در سطوح ۲ و ۳ آزمون برج لندن معنیدار بود. در آزمون عملکرد مداوم، از لحاظ آماری، خطای ارتکاب در کودکان مبتلا به </span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma; font-size: 12px; text-align: justify;">(ADHD)</span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> به طور معنیداری بیشتر از گروه کودکان طبیعی بود. خطای حذف در کودکان </span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma; font-size: 12px; text-align: justify;">(ADHD)</span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> بیشتر از گروه طبیعی بود، ولی از نظر آماری معنیدار نبود. در آزمون استروپ، از نظر شاخص تمایز، یعنی اختلاف زمان نقاط و زمان رنگها، بین دو گروه اختلاف قابل ملاحظهای مشاهده نشد، ولی زمانی که برای نام بردن رنگها لازم بود در کودکان </span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma; font-size: 12px; text-align: justify;">(ADHD)</span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> در هر سه کارت به طور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> این مطالعه نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به </span></span></span><span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: tahoma; font-size: 12px; text-align: justify;">(ADHD)</span><span style="font-size: 12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span style="color: rgb(0, 0, 0);"> در مقایسه با کودکان طبیعی، دارای درجاتی از اختلال است که این نقص به ویژه در مهار پاسخها بیشتر نمایان میشود.</span></span></span></p>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"><strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to compare the executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder </span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">to</span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"> normal children.<br>
<strong>Method:</strong> Twenty children which were diagnosed as having ADHD according to DSM-IV were compared with 19 healthy children in terms of executive functions using the computerized version of Tower of London, Continuous Performance Test (CPT), and Stroop Color Test.<br>
<strong>Results:</strong> In the Tower of London task, the performance of ADHD children was worse than that in normal children, which was significant at level 3 and 1 of the Tower of London task (p< 0.05). In the Continuous Performance Test, the commission errors in ADHD children were significantly more than that in normal group (p< 0.01). The omission errors in ADHD children were higher but not significantly. In the Stroop Color Test, there was no significant difference between two groups in terms of difference index (which is the subtraction of dots time from colors time), but the time </span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">taken</span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"> to name the colors </span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">was</span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"> significantly higher in ADHD group in all three cards.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Some aspects of executive functions such as planning and inhibition were impaired in ADHD children compared to normal children. In this </span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">study</span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"> we did not find any significant difference in attention index in CPT.</span></span><br>
</div>
آزمون برج لندن کودکان, کودکان مبتلا به اختلال نقص, اختلال نقص توجه, ADHD, نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان, کودکان مبتلا, آزمون, آزمون استروپ, اختلال
1
9
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-79&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Tehrani Doust
مهدی
تهرانیدوست
10031947532846004261
10031947532846004261
Yes
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
Reza
Rad Goudarzi
رضا
رادگودرزی
10031947532846004262
10031947532846004262
No
پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
Mitra
Sepasi
میترا
سپاسی
10031947532846004263
10031947532846004263
No
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Javad
Alaghband Rad
جواد
علاقبند راد
10031947532846004264
10031947532846004264
No
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.