RT - Journal Article T1 - Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy and theory of mind training on cognitive flexibility of students with specific learning disabilities and comorbidity with attention-deficit/hyperactivity disorder as a moderator JF - icss YR - 2020 JO - icss VO - 22 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-1156-fa.html SP - 24 EP - 36 K1 - Attention deficit hyperactivity disorder K1 - Cognitive flexibility K1 - Theory of mind training K1 - Behavioral cognitive play therapy K1 - Specific learning disabilities AB - مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری و آموزش نظریه ذهن بر انعطاف­‌پذیری شناختی در دانش‌­آموزان دارای ناتوانی‌های خاص یادگیری با و بدون همبودی اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون، پس­‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌­آموزان دختر و پسر 10 تا 12 سال دارای ناتوانی خاص یادگیری شهر اهواز در سال 1397 بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی و گروه کنترل جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه). به منظور گردآوری اطلاعات از آزمون کارت­‌های ویسکانسین استفاده شد. پس از ارزیابی اولیه، گروه‌ آزمایش اول تحت آموزش نظریه ذهن به مدت 2 ماه (هر ماه 5 جلسه آموزشی)، جمعاً در 10 جلسه 90 دقیقه­‌ای و گروه آزمایش دوم تحت مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری انفرادی در 10 جلسه 90 دقیقه‌­ای به صورت دو بار در هفته قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل مداخله­‌ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری با نرم­‌افزار SPSS-23 انجام گرفت. یافته‌­ها: نتایج نشان داد که آموزش نظریه ذهن و بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود انعطاف­‌پذیری شناختی دانش‌­آموزان اثربخش بودند (01/0>P). اما بین اثربخشی دو مداخله تفاوت معناداری دیده نشد (05/0<P). همچنین نتایج نشان داد، همبودی اختلال نقص توجه/ بیش­فعالی اثر بخشی این مداخلات را تعدیل کرد. نتیجه‌­گیری: با توجه به اثربخش بودن مداخلات پیشنهاد می‌شود چنین برنامه­‌هایی با برگزاری کارگاه های آموزشی به جهت این که درمان­گران در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند، اجرا شود. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-1156-fa.html M3 10.30699/icss.22.3.24 ER -