TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 23 IS - 2 PY - 2021 Y1 - 2021/7/01 TI - The effect of directing early attention on the central attentional limitation of dual tasks with various difficulty levels: An event-related potential study TT - تاثیر هدایت توجه اولیه بر محدودیت‌های توجهی مرکزی تکالیف دوگانه با سطوح دشواری متفاوت: یک مطالعه پتانسیل وابسته به رویداد N2 - مقدمه: نشان داده شده است که جهت‌­دهی اولیه توجه به سمت موقعیت هدف موجب تسهیل پردازش­‌های حسی_ادارکی هدف می­‌شود. با این حال مشخص نیست که آیا توجه بینایی_فضایی تحت کنترل منابع محدود توجهی مرکزی هست یا خیر. هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات رفتاری و الکتروفیزیولوژیک بر اثر هدایت تسهیلی توجه اولیه بر محدودیت‌های توجهی مرکزی حین اجرای تکالیف دوگانه با سطوح دشواری متفاوت بود. روش کار: 24 آزمودنی به ‌طور داوطلبانه انتخاب و به‌ طور تصادفی در دو گروه با تکالیف ساده و انتخابی گمارش شدند. از یک الگوی تکلیف دوگانه همراه با و بدون نشانه استفاده شد، که در آن تکلیف دوم ساده یا انتخابی بود و قبل از محرک نخست یک نشانه ارائه می‌شد. فاصله زمانی بین تکلیف اول و دوم 200، 400 و 800 هزارم ثانیه بود. زمان پاسخ به محرک نخست و دوم و مؤلفه‌های پتانسیل وابسته به محرک دوم ثبت و تحلیل شدند. یافته‌ها: الگوی ساده زمان پاسخ سریع‌­تری نسبت به الگوی ترکیبی داشت. همچنین، زمان پاسخ هدف در موقعیت سازگار سریع‌تر از موقعیت ناسازگار بود. کمترین زمان واکنش‌ها مربوط به گروه ساده و بیشترین متعلق به گروه انتخابی بود. اثر اصلی الگو، گروه و فاصله زمانی بر مؤلفه‌های حسی اولیه P1 و N1 معنادار بود. نتیجه‌گیری: تسهیل مراحل حسی_ادراکی اولیه از طریق هدایت توجه به سمت موقعیت سازگار می‌تواند موجب کاهش تداخل تکالیف دوگانه شود. SP - 16 EP - 32 AU - Kavyani, Maryam AU - Farsi, Alireza AU - Abdoli, Behrouz AD - Assistant Professor of Behavioral and Cognitive Sciences in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran KW - Central attentional resource KW - Attention shifting KW - P1 component KW - N1 component UR - http://icssjournal.ir/article-1-1133-fa.html DO - 10.30514/icss.23.2.2 ER -