%0 Journal Article %A Kakolvand, Zahra %A Hassanaabadi, Hamidreza %T Phonological processing model in children with dyslexia and dyscalculia: Comorbidity factor or differentiating component %J Advances in Cognitive Sciences %V 24 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-1352-fa.html %R 10.30514/icss.24.3.131 %D 2022 %K Phonological processing model, Phonological awareness, Phonological short-term memory, Verbal working memory, Automatic rapid naming, %X مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تمایز یا همبودی شناختی دانش­‌آموزان با اختلال خواندن و اختلال ریاضی در متغیرهای مدل پردازش واج‌­شناختی شامل آگاهی واج‌­شناختی، حافظه کوتاه مدت واج‌­شناختی و نامیدن سریع خودکار انجام شد. روش کار: شرکت­کنندگان 30 دانش­آموز دوره دوم ابتدایی (15 نفر دختر و 15 نفر پسر) بودند که با توجه به ارجاع یا عدم ارجاع آنها به مراکز اختلالات یادگیری و همچنین بر پایه ملاک­های اختلال یادگیری ویژه در DSM-V و با توجه به نمراتشان در مقیاس ارزیابی ناتوانی یادگیری LDES-4 در سه گروه اختلال خواندن (10)، اختلال ریاضی (10) و بهنجار (10) قرار گرفتند. سپس، همه افراد به صورت فردی به برخی از خرده­آزمون­های نسخه ایرانی مقیاس هوشی وکسلر کودکان-ویرایش 5 و ویرایش سوم آزمون رشد زبان کودکان پاسخ دادند. یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس­‌ها نشان داد دو گروه اختلالی در دو متغیر آگاهی واج­‌شناختی شامل تولید واج و تولید کلمه عملکردی مشابه و نسبت به گروه عادی عملکردی متمایز داشتند و تفاوت معنا­­دار بود. اگرچه در تمایزگذاری کلمه نیز الگوی پاسخ به همین منوال بود؛ اما، تفاوت دو گروه اختلالی و عادی به سطح معنا­داری نرسید. در متغیر توالی عدد-حرف از حافظه کوتاه مدت واج‌­شناختی عملکرد دو گروه اختلالی با یکدیگر و با گروه عادی به گونه معنا­­دار متفاوت بود. در نهایت، در متغیرهای نامیدن سریع خودکار شامل سرعت نامیدن سواد و کمیت و همچنین متغیر فراخنای عددی از حافظه کوتاه مدت واج­شناختی بین دو گروه اختلالی و بین گروه اختلالی با گروه عادی تفاوت نمرات بارز و معنا­دار نبود. نتیجه­‌گیری: به نظر می­رسد در مدل پردازش واج‌­شناختی مولفه آگاهی واج‌­شناختی به عنوان عامل همبودی و مولفه حافظه کاری (نه ظرفیت) واج‌­شناختی به عنوان عامل افتراق بین دو گروه اختلال خواندن و اختلال ریاضی باشد؛ اگرچه، در این زمینه به پژوهش­‌های بیشتری نیاز داریم. %> http://icssjournal.ir/article-1-1352-fa.pdf %P 131-147 %& 131 %! %9 Research %L A-10-673-1 %+ Associate Professor of Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2022