%0 Journal Article %A Poursaeid Esfahani, Mehrnoosh %A Tavakoli, Mahgol %A Neshatdost, Hamid Taher %T The effectiveness of autobiographical memory specificity training on depression and co-rumination in depressed students %J Advances in Cognitive Sciences %V 22 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-917-fa.html %R 10.30699/icss.22.1.25 %D 2020 %K Depression, Memory specificity training, Autobiographical memory, Co-rumination, %X مقدمه: کاهش خاص‌ بودن حافظه به عنوان یکی از فرآیند‌های شناختی اصلی در افسردگی مطرح شده ‌است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سرگذشتی بر افسردگی و نشخوار فکری ‌اشتراکی در دانشجویان دختر افسرده دانشگاه اصفهان‌ در سال تحصیلی 97-96 بود. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون_پس آزمون همراه با پیگیری دو ماهه بود. تعداد 20 نفر از دانشجویان دختر افسرده به شیوه هدفمند انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار‌ داده ‌شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک–نسخه دوم، پرسشنامه نشخوار فکری اشتراکی بود. گروه آزمایش آموزش اختصاصی‌سازی‌ حافظه سرگذشتی را به مدت 5 جلسه هفتگی، دریافت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافته‌ها: بر طبق نتایج، آموزش اختصاصی‌سازی‌ حافظه سرگذشتی منجر به بهبود افسردگی در مرحله پس‌آزمون و پیگیری در گروه آزمایش شده است (05/0>P). همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش اختصاصی‌سازی‌ حافظه سرگذشتی تأثیر معناداری بر نشخوار فکری اشتراکی گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون و پیگیری نداشته است. نتیجه‌گیری: به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش اختصاصی‌سازی ‌حافظه سرگذشتی روش مؤثری برای کاهش افسردگی است و با توجه به سهولت و تعداد کم جلسات این آموزش، می­توان از آن در کنار سایر درمان‌ها برای کاهش آسیب‌پذیری به افسردگی سود جست. %> http://icssjournal.ir/article-1-917-fa.pdf %P 25-35 %& 25 %! %9 %L A-10-559-1 %+ Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2020