TY - JOUR T1 - Study of urban landscape features from children perspective according to the child-friendly city approach TT - بررسی ویژگی‌های منظر شهری از دیدگاه کودکان با توجه به رویکرد شهردوست‌دار کودک JF - icss JO - icss VL - 20 IS - 2 UR - http://icssjournal.ir/article-1-733-fa.html Y1 - 2018 SP - 53 EP - 68 KW - child KW - city KW - urban landscape KW - child-friendly city. N2 - مقدمه: با توسعه­ ی روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ و فقدان فضاهای شهری مطلوب، سازگار کردن این فضاها با نیاز کاربران، مورد توجّه کارشناسان قرارگرفته است. فضاهای شهری در پاسخ­گویی به نیازهای اجتماعی و فردی کودکان و نوجوانان شهر، نقش منحصر به ‌فردی دارند. این الزام سبب شده تا شهرهای دوست­دار کودک مورد توجّه برنامه­ ریزان شهری قرار گیرد. پروژه‌های دوست­دار کودک به‌طور عمده در راستای شکل دادن و یا تغییر محیط پیرامون کودکان، به دنبال ایجاد فرصتی برای آنها هستند.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی مؤلفه‌های منظر شهری و اهمیت هریک از آنها از دیدگاه کودکان است. روش: روش تحقیق این مقاله ی­ کاربردی، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای، اسنادی و بررسی‌های میدانی است. برای جمع­ آوری آرای کودکان، از روش‌های مشارکتی مانند نقّاشی، انشانویسی و مصاحبه استفاده شد. جامعه­ ی مورد مطالعه­ ی این تحقیق، منطقه­ ی دو شهرداری قزوین بود که در آن 130 کودک از چهار مدرسه­ ی ابتدایی دخترانه و پسرانه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌دار به‌عنوان جامعه­ ی نمونه انتخاب شدند. اطلاعات به‌دست‌آمده از این کودکان به کمک نرم‌افزار MAZQDA تجزیه‌وتحلیل و کدگذاری شد. یافته ها: یافته های این تحقیق مشخص کرد که مؤلفه­ های "فرم و ریخت‌شناسی" ، "ادراک عمومی و بصری" و "هویت مکان" بیشترین اهمیّت را برای طراحی منظر شهری از نظر کودکان دارند. نتیجه‌گیری: توجه به شاخص‌های «شهر دوست دار کودک» در ارتباط با محیط‌های دوست دار کودک که با اهداف مشارکت کودکان و توجه به نیازهای آنها همگام است می‌تواند علاوه بر فراهم آوردن محیطی منطبق بر خواسته‌های کودکان، با تخصیص نقش اجتماعی برای کودکان، باعث افزایش آگاهی‌های اجتماعی و توسعه مشارکت واقعی و خلاق در جامعه گردد. M3 ER -