TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 20 IS - 2 PY - 2018 Y1 - 2018/9/01 TI - Using Chase vision theory of Yarbus in ads and its effect on memory TT - به‌کارگیری تئوری تعقیب بینایی یاربوس در تبلیغات و اثر آن بر حافظه N2 - مقدمه: مطالعات نشان داده­ اند که حرکات چشم بر حافظه تأثیر دارد و مسیر بصری می­تواند پنجره­ ای از ذهن را به روی محققان بازاریابی و علوم شناختی باز کند. هدف در این مطالعه با توجه به ضرورت بررسی روان­شناسی دیدن، با استفاده از تئوری تعقیب بینایی یاربوس در خصوص یک تبلیغ چاپی و به موازات آن دست­کاری این تبلیغ برای آزمایش، مسیر بصری عمودی و افقی حافظه­ ی 20 نفر و تأثیر آن از طریق "به یادآوری پس از دو هفته" با استفاده از دستگاه ردیاب چشم صحنه بررسی شد. روش: برای اجرای پژوهش به 10 آزمودنی تبلیغ اصلی و به 10 نفر دیگر تبلیغ دست­کاری­ شده ارائه شد. یافته ­ها در قالب پردازش تصویر با شاخص­ های نقشه­ ها­ی حرارتی، ساکاد و فیکسیشن و ایهام، با استفاده از ردیاب چشم تولید و روی داده­ های کمی ردیاب چشم از طریق نرم­ افزار مینی­ تب 17 تحلیل واریانس شدند. نتیجه­ گیری: نتایج نشان دادند که ساکادهای عمودی در به یادآوری برند تبلیغ مؤثرتر از ساکادهای افقی­ اند. این یافته­ ی مهم؛ یعنی وجود ارتباط بین متوسط طول ساکاد و زمان فیکسیشن با حافظه، می­تواند یک شاخص جدید در تبلیغات را مطرح کند. SP - 31 EP - 39 AU - Hosseinabadi Sadeh, Davoud AU - Saeednia, Hamidreza AU - Steidl, Peter AU - Heidarzadeh, Kambiz AD - Associate Prof. Marketing management, North Tehran Islamic Azad University. KW - Advertising KW - Yarbus Theory KW - Memory KW - Eye Tracker UR - http://icssjournal.ir/article-1-731-fa.html ER -