RT - Journal Article T1 - Normalization of The Creativity Test JF - icss YR - 2004 JO - icss VO - 6 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-75-fa.html SP - 1 EP - 8 AB - هدف: هدف تحقیق حاضر، هنجاریابی آزمون خلاقیت عابدی (CT) در دبیرستان‌های منطقه شش تهران بود. روش: این مطالعه هنجاریابی با استفاده از آزمون خلاقیت عابدی روی دانش‌آموزان ۳۶ دبیرستان که به صورت تصادفی از منطقه شش تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. از تعداد کل دانش‌آموزان، ۸۱۹ نفر انتخاب شدند که از این تعداد ۴۱۰ نفر پسر و ۴۰۹ نفر دختر بودند. ابزار پژوهش از نظر همخوانی درونی و پایایی آزمون – بازآزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. از آزمون تفکر خلاق تورنس (TTCT) به عنوان شاخص روایی همزمان برای آزمون خلاقیت عابدی استفاده شد. یافته‌ها: ضریب پایایی آزمون – بازآزمون خرده‌آزمون‌های (CT) در مقوله سیالی ۰/۰۲۳، بسط ۰/۴۴۴،‌ ابتکار ۰/۶۱۴ و انعطاف‌پذیری ۰/۵۹۵ به دست آمد. ضریب همسانی درونی برای (CT)از ۰/۴۸ تا ۰/۶۸ (میانگین ۰/۵۹۵) درجه‌بندی شد. پایین بودن همسانی درونی برخی خرده‌آزمون‌ها ممکن است به دلیل تعداد کم پرسش‌ها و ماهیت ناهمگن سؤال‌ها باشد. ضریب همبستگی بین خرده آزمون‌های (CT) و (TTCT) برای سیالی ۰/۴۶۸، بسط ۰/۱۹۵-، ابتکار ۰/۴۲۴ و انعطاف‌پذیری ۰/۳۶۱ (میانگین ۰/۲۶۵) به دست آمد. این رابطه سطح پایین، حاکی از مسائل اجرایی درونی و نمره‌گذاری (TTCT) روی یک گروه آزمودنی‌ها و یا نشانه‌ای از تفاوت‌های اصلی ساختارهایی است که به وسیله دو ابزار اندازه‌گیری می‌شود و یا ترکیب هر دو عامل می‌باشد. در مقایسه میانگین گروه دختران و پسران در مقولات سیالی،‌ ابتکار و انعطاف‌پذیری تفاوت معنادار نبود، اما در مقوله بسط تفاوت میانگین معنادار بود و گروه دختران (نسبت به پسران) از نظر بسط در سطح بالاتری قرار داشتند. نتیجه‌گیری: زمان مورد نیاز برای اجرا و نمره‌گذاری (TTCT)، کاربرد گسترده آن را برای سنجش خلاقیت محدود می‌کند. آزمون (CT) به دلیل آنکه اجرا و نمره‌گذاری آن به زمان کمتری نیاز دارد، جانشینی برای (TTCT) است و چنانچه روایی و پایایی آن افزایش یابد، می‌تواند برای اجرای گروهی مورد استفاده قرار گیرد. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-75-fa.html M3 ER -