TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 19 IS - 3 PY - 2017 Y1 - 2017/10/01 TI - The Effectiveness of a Brain Compatible Learning on Cognitive Flexibility and Selective Attention of Students TT - اثر یادگیری سازگار با مغز بر انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانش آموزان N2 - مقدمه: برای پرکردن شکاف بین موارد یادگیری در مدرسه و کارکردهای اجرایی، آموزش و یادگیری میبایست مسیر طبیعی خود را در مغز طی کند. یادگیری سازگار با مغز بر چگونگی یادگیری طبیعی مغز تأکید دارد و برای آموزش مؤثر، در صدد تغییر چارچوب، بر اساس ساختار و کارکرد واقعی مغز انسان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثر یادگیری سازگار با مغز بر مؤلفههای انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی کارکردهای اجرایی دانش آموزان دبستانی است. روش: نوع طرح گروه کنترل نابرابر از طرحهای نیمه آزمایشــی بود. نمونه ی هدفمند،۳۸ دانش آموز پایه ی چهارم بود که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ از جامعه ی آماری شــامل کلیه ی دانش آموزان مدارس دبستانی پسرانه ی غیردولتی منطقه ی پنج شــهر تهران انتخاب شد. داده های پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون استروپ جمع آوری و با آزمون تیمســتقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که یادگیری سازگار با مغز بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و توجه انتخابی دانش آموزان پایه ی چهارم دبستان تأثیر دارد. نتیجه گیری: با در نظرگرفتن فعالیت های متنوع بر اســاس یادگیری سازگار با مغز، ذهن دانشآموزان توانایی تغییر تمرکز ذهنی بین محرکهای مختلف را کسب کرده و انعطاف پذیری افزایش یافته است. بر این اساس نیز برآیند آموزشها برای معلم و دانشآموزان، آموزش آگاهانه و یادگیری آگاهانه است که زمینه را برای توجه انتخابی در فرایند یادگیری فراهم میسازد. SP - 51 EP - 61 AU - Saifi, Somayeh AU - Ebrahimi gavam, Soghra AU - Ashaeri, Hasan AU - Farrokhi, Noorali AU - Dortaj, Fariborz AD - Associate Professor, Department of Educational Psychology, College of Psychology and Education, c Tabataba’i University,Tehran,Iran. KW - Cognitive Flexibility KW - Selective Attention KW - Executive Functions KW - Brain UR - http://icssjournal.ir/article-1-546-fa.html ER -