RT - Journal Article T1 - Facial Emotion Recognition Deficit in two Groups of Children with ADHD- with and without Conduct Disorder-Compared with Normal Children JF - icss YR - 2017 JO - icss VO - 18 IS - 4 UR - http://icssjournal.ir/article-1-520-fa.html SP - 60 EP - 71 K1 - Attention- Deficit Hyperactivity Disorder K1 - Conduct Disorder Emotional Facial Recognition AB - هدف: کودکان دارای نشانه های اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اختلال سلوک به احتمال زیاد به دلیل نقص در پردازش هیجان چهره در مهارت های بینفردی و اجتماعی دچار مشکل میشوند. هدف از پژوهش حاضر مقایســه نقایص بازشناسی هیجان چهره بین دو گروه از کودکان دارای نشانه های نارســایی توجه/ بیش فعالی با و بدون نشانه های اختالل سلوک در مقایسه با کودکان عادی میباشد. روش: تعداد ۵۵ نفر از پسران ۸ تا ۱۳ ساله در شهرهای تبریز و اصفهان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در ۳ گروه شامل، ۲۳کودکADHD ، ۱۴کودک CD+ADHDو ۱۸کودک عادی قرار گرفتند. تکلیف بازشناسی هیجان چهره که دربردارنده ی چهار هیجان اصلی خشم، شــادی، غم، ترس و چهره ی خنثی میباشد برای سنجش توانایی در بازشناسی هیجان چهره در هر ســه گروه اجرا گردید. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج مقایسه درصد پاسخ ها نشان داد که گروه بالینی (کودکان ADHD و CD+ADHD)نسبت به کودکان عادی در بازشناسی هیجانات چهره نقایص بیشتری داشتند. اما نتیجه تحلیل نوع پاسخ های غلط نشان داد که آن دسته از کودکان ADHD که دارای نشانه های سلوک نیز هستند هیجانات وابسته به نگرانی (غم و ترس) رابه عنوان چهرهی خنثی تظاهرات چهرهی فاقد هیجان (خنثی) را بیشــتر به عنوان چهره ی پرخاشگر ادراک میکنند. نتیجه گیری: به نظر میرسد، به طور کلی نقص در بازشناسی هیجان چهره در کودکان ADHD و CD+ADHD بیشتر به واسطهی نقص در توجه، ضعف در تنظیم هیجانی و کارکردهای اجرایی که به دنبال نشانههای ADHD بروز میکند ایجاد شــده باشــد. با این حال، آن دسته از کودکان ADHD که دارای نشانه های سلوک نیز هستند، در پردازش برخی از تظاهرات چهرهای به صورت اغراق گونه یا تقلیل گرایانه دچار تحریف ادراکی هستند. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-520-fa.html M3 ER -