AU - Nejati, Vahid AU - Shahidi, Shahriar AU - Maleki, Gheysar AU - Darvishi Lord, Masumeh TI - Cognitive Correlates of Hope; Evidence from Neuropsychological Tests PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 14 VI - 4 IP - 4 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-511-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-511-fa.pdf SO - icss 4 AB  - هدف: امید به عنوان یک سازۀ شناختی- انگیزشی، برای رسیدن به هدف، بر پایه یک حس اشتقاقی- دوگانه از عوامل و راه های موفقیت آمیز بنا شده است. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی همبسته های شناختی امید از جمله عملکرد حل مسئله، تصمیم گیری و توجه است. روش: در این مطالعۀ مقطعی ۹۱ دانشجو(۴۵ پسر و ۴۶ دختر) از دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت انفرادی آزمون های گرگ و میش (حل مسئله)، ویسکانسین (تصمیم گیری)، برج لندن(برنامه ریزی)، توجه پایدار و مقیاس امید را انجام دادند. یافته ها: یافته ها نشان دهندۀ رابطۀ مثبت معنادار امید با سه بعد حل مسئله بود (P<۰/۰۱). همچنین یافته ها نشان دادند که رابطۀ امید با درجاماندگی در آزمون ویسکانسین، میانگین زمان واکنش و خطای حذف در آزمون توجه پایدار و زمان برنامه ریزی در آزمون برج لندن معنادار است (P<۰/۰۱). نتیجه گیری: به طور کلی امید را می توان یک سازۀ شناختی پیچیده دانست که برای رسیدن به هدف، به پردازش شهودی اطلاعات، تخصیص منابع توجهی به اهداف و روش های دستیابی به هدف و توانایی انتقال توجه از موارد و موقعیت های نامناسب نیاز دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 29 PT - Research YR - 2013