TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 18 IS - 2 PY - 2016 Y1 - 2016/7/01 TI - The Effectiveness of Spectrum Project Activities on Multiple Intelligence in Preschool Children with Neuropsychological/Developemental Learning Disabilities TT - اثر فعالیت های پروژه ی طیف بر هوش های چندگانه ی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی تحولی N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه­ ی اثر فعالیت ­های پروژه­ی طیف بر ارتقای هوش ­های چندگانه­­ی کودکان پیش ­دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری عصب روان­شناختی تحولی انجام شد. روش: طرح تحقیق از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و مراحل پیش­آزمون و پس ­آزمون بود. برای اجرای پژوهش،۵۶ کودک دارای اختلال یادگیری عصب- روان­شناختی از جامعه ی کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان به شیوه ­­ی نمونه­ گیری تصادفی چندمرحله ­ای و براساس نمره ­ی برش ۵۷ در مقیاس کارکردهای اجرایی برای کودکان پیش ­دبستانی انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه­ آزمایش و کنترل جای داده شدند. فعالیت­ های پروژه­ی طیف که شامل هفت نوع فعالیت بود، برای گروه آزمایش طی ۱۲ هفته اجرا شد. ابزارهای پژوهش چک ­لیست هوش ­های چندگانه­ ی گاردنر و نسخه ­ی والدین مقیاس کارکردهای اجرایی کودکان پیش ­دبستانی بود. یافته ­ها: داده­ ها با روش­ های آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فعالیت ­های پروژه­ی طیف بر ارتقای هوش­ های چندگانه ­ی کودکان دارای اختلال یادگیری عصب روان­شناختی اثربخش بوده است. نتیجه گیری: توصیه می­شود تا برای ارتقای هوش چندگانه، فعالیت­ های پروژه­ی طیف به والدین و مربیان کودکان پیش ­دبستانی، به ویژه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، آموزش داده شود. SP - 77 EP - 85 AU - Ebrahimi, AliAkbar AU - Abedi, Ahmad AU - Faramarzi, Salar AU - Yarmohamadian, Ahmad AD - Educational Science and Psychology Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran. KW - Project Spectrum KW - Multiple Intelligences KW - Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities UR - http://icssjournal.ir/article-1-497-fa.html ER -