%0 Journal Article %A Hasanati, Fatemeh %A Jalalipur, Maryam %A Latifi, Mahmood %A Gudarz, Majid %A Saleh, Majid %A Dabiri, Sepideh %T Study of Phonological Awareness Skills among Farsi Monolingual and Farsi-Arabic Bilingual Students in the Second Grade in Ahvaz %J Advances in Cognitive Sciences %V 14 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-461-fa.html %R %D 2012 %K Phonological Awareness, Monolingual Students, Bilingual Students, %X هدف: دو زبانگی به خودی خود پدیده ای مثبت است که می تواند موجب پرورش و افزایش توانایی های بالقوه کودک شود. دو زبانگی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در یادگیری خواندن و نوشتن شود. شواهد دال بر این است که ارتباطی موثر و اساسی بین آگاهی واج شناسی و سواد وجود دارد. بنابراین در این مطالعه این سوال اساسی مطرح می شود که آیا رشد آگاهی واجشناختی دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه یکسان است یا خیر؟ روش: جامعه مورد مطالعه در این پژوهش ۵۰ دانش آموز دو زبانه پایه دوم دبستان (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) و ۵۰ دانش آموز تک زبانه پایه دوم دبستان (۲۵ دختر و ۲۵ پسر) می باشد که به صورت تصادفی چند مرحله ای از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند. نمونه گیری به صورت مقطعی در سه ماهه اول سال تحصیلی ۹۰-۸۹ انجام شد. جهت انجام این مطالعه، از بخش آگاهی واجی آزمون آگاهی واج شناختی سلیمانی - دستجردی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS با روش Mann-Whitney U انجام شد. یافته ها: مقایسه مهارت های آگاهی واجی نشان می دهد که میانگین نمره دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پایه دوم دبستان در مهارت تشخیص کلمات دارای واج پایانی یکسان، تقطیع واجی، نامیدن و حذف واج آغازین، حذف واج میانی، نامیدن و حذف واج پایانی و کل تکالیف بررسی شده تفاوت معناداری دارد (P<۰/۰۵) نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مهارت آگاهی واج شناختی در دانش آموزان تک زبانه بالاتر از دانش آموزان دو زبانه شهر اهواز می باشد. این نتایج جهت آگاهی و توجه هر چه بیشتر مسوولین امر آموزش و پرورش نسبت به مساله دو زبانگی مفید می باشد. %> http://icssjournal.ir/article-1-461-fa.pdf %P 67-74 %& 67 %! %9 %L A-10-2-440 %+ Member of the Department of Musculoskeletal Rehabiliatation Research Center, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sceinces, Department of Speech & Language Patology, Ahvaz, Iran. %G eng %@ 1561-4174 %[ 2012